شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جو بایدن: جنگ یمن باید تمام شود اما از عربستان سعودی حمایت می‌کنیم

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، در سخنرانی خود برای تشریح مواضع دولتش در زمینه سیاست‌خارجی، بر تقویت تلاش‌های دیپلماتیک جهت پایان دادن به جنگ یمن تاکید کرد و همزمان گفت که آمریکا به حمایت از عربستان سعودی برای دفاع از حق حاکمیت و قلمرو خود ادامه می‌دهد.

رییس جمهوری آمریکا در این سخنرانی که هجده دقیقه طول کشید اشاره‌ای به ایران و افغانستان نکرد و تنها در بخشی از سخنان خود درباره حملات شبه‌نظامیان حوثی به عربستان سعودی، به ایران به عنوان حامی این گروه اشاره کرد.

بایدن روز پنج‌شنبه در جریان حضور و سخنرانی در جمع کارکنان و دیپلمات‌های وزارت خارجه آمریکا ضمن تاکید براینکه « آمریکا و دیپلماسی برگشته است»، ضمن تاکید بر ضرورت پایان دادن به جنگ یمن گفت ایالات متحده  همه حمایت‌های خود از عملیات نظامی در جنگ یمن، از جمله فروش اسلحه، را متوقف خواهد کرد.

رییس جمهوری آمریکا، با اشاره به اینکه «این جنگ باید تمام شود» افزود: «برای تاکید بر تعهداتمان، همه حمایت‌های آمریکا از عملیات تهاجمی در جنگ یمن، از جمله فروش سلاح‌های مرتبط، را پایان می‌دهیم.» او  افزود: «در همین حال، عربستان سعودی با حملات موشکی و پهپادی و سایر تهدیدهای نیروهای مورد حمایت ایران در چندین کشور مواجه است. ما به حمایت و کمک خود از عربستان سعودی ادامه می‌دهیم تا بتواند از تمامیت ارضی و مردم خود دفاع کند.»

بایدن با تاکید بر اینکه «ما دیپلماسی خود را برای پایان جنگ در یمن تقویت خواهیم کرد»، گفت که سایر طرف‌هایی که به این جنگ دامن می‌زنند، از جمله حوثی‌ها و حامیان آنها، باید به خشونت پایان دهند.

رییس جمهوری آمریکا همچنین با انتقاد از چین در زمینه‌های چون حقوق‌بشر، گفت که آمریکا آماده کار با پکن است. او  چین را جدی‌ترین رقیب آمریکا خواند اما گفت کشورش آماده در راستای منافع ایالات متحده با چین همکاری کند.

بایدن در بخش دیگری از سخنانش به روسیه اشاره کرد و بر دیپلماسی در سیاست خارجی کاخ سفید از جمله در قبال روسیه تاکید کرد. رییس جمهوری آمریکا با اشاره بازداشت ناوالنی و صدها تن از معترضان، تاکید کرد که «الکسی ناوالنی [رهبر مخالفان دولت روسیه] باید سریعا و بدون هیچ قید وشرطی آزاد شود».

رییس جمهوری آمریکا همچنین درباره میانمار [برمه] گفت که «نظامیان در میانمار باید قدرت را واگذار و مقام‌ها و فعالان بازداشت شده را آزاد کنند.»

بایدن گفت که درباره بحران اخیر در میانمار با  متحدان آمریکا رایزنی کرده است و تاکید کرد که دموکراسی نباید تضعیف شود و خواسته مردم هرگز نباید نادیده گرفته شود.

رییس جمهوری آمریکا همچنین گفت که برای احیای برنامه اسکان مجدد پناهندگان که به شدت آسیب دیده، فرمانی اجرایی صادر خواهد کرد و پذیرش پناهندگان را به ۱۲۵ هزار نفر در سال افزایش می‌دهد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More