شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جو بایدن به جامعه اطلاعاتی آمریکا دستور داد درباره منشاء کرونا و نقش چین در شیوع آن تحقیق کند

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، طی بیانیه‌ای به جامعه اطلاعاتی این کشور دستور داد تلاش خود را برای تحقیق درباره منشاء ویروس کرونا، از جمله پرسش‌های مرتبط با نقش چین، دو برابر کند و ظرف ۹۰ روز گزارشی ارائه دهد که بتواند دولت را به نتیجه نهایی «نزدیک‌تر» کند.

رییس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه خود گفت که اوایل ماه مه تقاضا کرده بود گزارشی تهیه شود که مشخص کند آیا ویروس کرونا از حیوان به انسان منتقل شده و یا از آزمایشگاهی در چین نشات گرفته، اما این گزارش اولیه‌ نتوانسته به نتیجه‌گیری برسد.

بایدن خاطرنشان کرد در حالی‌که در جامعه اطلاعاتی آمریکا برخی به سناریوی اول و برخی به سناریوی دوم معتقد هستند، بیشتر این کارشناسان فکر نمی‌کنند برای تشخیص محتمل‌تر بودن هر یک از این دو گزینه شواهد کافی وجود داشته باشد.

از سوی دیگر، سنای آمریکا نیز روز چهارشنبه با اکثریت آرا طرحی را به تصویب رساند که مدیر اطلاعات ملی این کشور را ملزم می‌کند تمامی اطلاعات فدرال را که در روند تحقیق و تفحص درباره منشاء شیوع ویروس کرونا به دست آمده، از حالت محرمانه خارج کند.

بایدن در حالی از جامعه اطلاعاتی، و نه از دانشمندان، خواسته است که تحقیق درباره منشاء شیوع کرونا را پیش ببرند که دولت او در ابتدای کار بر این عقیده بود که سازمان بهداشت جهانی باید مسئولیت این تحقیق را به عهده گیرد و برای دستیابی به واقعیت، چین را زیر فشار بیشتری قرار دهد.

این بیانیه پس از آن صادر می‌شود که جمهوری‌خواهان و گروهی از دانشمندان با ابراز نارضایتی از عملکرد سازمان بهداشت جهانی و چین، از دولت بایدن خواستند در ارتباط با این موضوع اقدام کند.

این در حالی است که سخنگوی سفارت چین در آمریکا در واکنش به دستور جو بایدن گفت که اقدام واشینگتن در سیاسی‌سازی منشا شیوع کرونا، تحقیق و تفحص درباره علل شیوع این بیماری را مختل می‌کند.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More