شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جو بایدن: احضار من برای ادای شهادت در سنا «مبنای قانونی» ندارد

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات درون‌گروهی این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، درخصوص اظهارات روز جمعه خود گفت که احضار احتمالی او از سوی جمهوری‌خواهان برای ادای شهادت در مجلس سنا «مبنای قانونی» ندارد.

بایدن روز شنبه هفتم دی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «من وانمود نخواهم کرد احضارم از سوی جمهوری‌خواهان برای ادای شهادت در سنا مبنای قانونی دارد. استیضاح درباره رفتار ترامپ است نه من.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، بایدن روز جمعه ششم دی در گفت‌وگو با روزنامه دموین رجیستر، شهر دموین آیووا گفته بود که از احضاریه احتمالی سنا پیروی نخواهد کرد زیرا این امر می‌تواند تاکتیکی از سوی ترامپ برای منحرف کردن اذهان عمومی از کارهای نادرستش باشد.

به نوشته رویترز، برخی از کارشناسان حقوقی بایدن را به‌خاطر اظهارات روز جمعه مورد انتقاد قرار دادند و گفتند امتناع کاخ سفید از پیروی از احضاریه‌های مجلس نمایندگان یکی از دلایل استیضاح رییس‌جمهوری آمریکا در این مجلس بوده است. 

ترامپ در مجلس نمایندگان به سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی در فعالیت کنگره متهم شده است. برکناری ترامپ در جلسه محاکمه در مجلس سنا،که اکثریت آن را جمهوری‌خواهان در اختیار دارند، دور از انتظار است.

دموکرات‌ها به رای دو سوم سنا نیاز دارند و به این منظور باید موافقت ۲۰ جمهوری‌خواه را کسب کنند؛ هرچند نانسی پلوسی، رییس دموکرات مجلس نمایندگان هنوز استیضاح ترامپ را برای بررسی به سنا نفرستاده است.

پلوسی به‌دنبال چانه‌زنی به‌منظور فشار به جمهوری‌خواهان برای رسیدن به توافقی بر سر قوانین محاکمه در سنا است و گفته تا مشخص شدن نحوه برگزاری محاکمه در سنا استیضاح را نخواهد فرستاد.

از جمله خواسته‌های دموکرات‌ها برای جلسه محاکمه در سنا، احضار دست‌کم چهار نفر ازجمله جان بولتون برای ادای شهادت است.

قوانین محاکمه در سنا با رای اکثریت سناتورها می‌تواند تغییر کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More