شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان

جهان را نارنجی کنید؛ مرا هم بشنو

 

به مناسبت ۲۵ نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، رئیس سازمان ملل متحد، برنامه توسعه سازمان ملل، یونیسف و صندوق جمعیت سازمان ملل، با صدور بیانیه‌ای خواستار همبستگی با قربانیان و مدافعان حقوق زنان شده‌اند.

همزمان کارزاری با عنوان «جهان را نارنجی کنید» از روز ۲۵ نوامبر (امروز، ۴ آذر) آغاز می‌شود و تا دهم دسامبر (۱۹ آذرماه) ادامه خواهد داشت.

سازمان ملل هر سال شعاری  را برای ۱۶ روز کمپین علیه خشونت زنان انتخاب می‌کند. « #مرا_هم_بشنو» نیز شعار سال ۲۰۱۸ انتخاب شده است.

در بیانیه مشترک رئیس سازمان ملل متحد، برنامه توسعه سازمان ملل، یونیسف و صندوق جمعیت سازمان ملل آمده است: «باید برای یافتن راه حل‌ها و اقدامات موثر برای متوقف ساختن این خشونت قابل پیشگیری در جهان که زندگی و سلامت و زنان را تهدید می‌کند، تلاش کنیم».

این بیانیه با اشاره به فراگیری جنبش MeToo (من هم همین‌طور) نوشت، استقبال از این جنبش و اهدای جایزه صلح نوبل به دو فعال مدنی که با خشونت علیه زنان مبازه می‌کند، از جمله نشانه‌های تقویت این مبارزه با خشونت علیه زنان است.



بی‌توجهی مجلس به لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت در ایران

همزمان کمپین حقوق بشر ایران امروز با صدور بیانیه‌ای از دولت خواست تا لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت را برای بررسی و تصویب به مجلس ارسال کند.

در بیانیه این نهاد آمده است: «زنان در ایران انواع شدید و گاه مرگبار خشونت را بدون وجود ساز‌و‌کارهای حمایتی موثر برای پیشگیری و جلوگیری از خشونت و حمایت از زنان، تجربه می‌کنند.همزمان دولت نیز برخلاف تعهدات بین‌المللی خود اقدام موثری در جهت ایجاد چنین ساز‌و‌کارهای حمایتی انجام نمی‌دهد».

براساس نتایج یک مطالعه ملی که در سال ۱۳۸۳ در ایران انجام شد، دو نفر از هر  سه زن حداقل یک بار در طول مدت ازدواج با خشونت مواجه شده‌ است. مطالعه دیگری در اردیبهشت ۱۳۹۶ نشان داده است ۳۲ درصد از زنان ایرانی در مناطق شهری و ۶۳ درصد در مناطق روستایی، برخی از انواع خشونت خانگی را تجربه کرده‌اند.

روزشنبه ۳ آذر، حمیده زرآبادی، نماینده مجلس خبر داده بود که مجلس «در حال پیگیری است تا قوه قضائیه هر چه سریعتر این لایحه را نهایی و ارسال کند تا مجلس بتواند با تصویب آن بخشی از مشکلات ناشی از خشونت علیه زنان را حل کند».

 

کارزار جهان را نارنجی کنید با واکنش متفاوتی از سوی کاربران رسانه‌های اجتماعی در ایران  مواجه شده است.

 

 

 

 

 

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More