شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جنگ لفظی میان حفتر و سراج دو روز پس از توافقنامه‌ی صلح

 

تنها دو روز پس از امضای توافقنامه صلح، میان طرف‌های درگیر در لیبی، خلیفه حفتر و فایز السراج، به اظهاراتی علیه یکدیگر پرداختند.  

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرلشکر خلیفه حفتر، فرمانده‌ی «ارتش ملی لیبی» روز پنج‌شنبه پنجم مردادماه، در واکنش به اظهارات فایز السراج «رئیس دولت وفاق ملی» گفت:«سراج باید از قهرمان‌بازی دست بردارد».

«ارتش ملی لیبی»، به فرمانده‌ی خلیفه حفتر در بنغازی در شرق لیبی مستقر است در حالی‌که «دولت وفاق ملی» که از حمایت بین‌المللی برخوار است، در طرابس پایتخت لیبی قرار دارد.

فرمانده‌ی ارتش ملی لیبی، در واکنش به این گفته سراج که «اندیشیدن درباره‌ی ورود به طرابلس از سوی حفتر احمقانه است» اظهار داشت:« این قهرمان‌بازی هیچ معنایی ندارد، او یک مهندس است و باید در زمینه‌ی خودش حرف بزند، بدور از قهرمان‌بازی‌هایش که تاکنون جز حرف چیزی از آن حاصل نشده است».

حفتر که از حمایت برخی کشورهای عربی از جمله، مصر، عربستان و امارات برخودار است افزود: «او (السراج) طرابلس را در کنترل خود ندارد، این شهر پایتخت لیبی است و برای همه‌ی لیبیایی‌هاست».

السراج و حفتر روز سه‌شنبه گذشته‌ با توافقنامه‌ی ده ‌ماده‌ای صلح در لیبی موافقت کردند. این دو، با میانجی‌گری فرانسه در پاریس حضور یافتند و برای اولین بار پس از سال‌ها، به همدیگر دست دادند.

در این توافقنامه آمده است که حفتر و سراج، باید به آتش‌بس پایبند بمانند و در سریع‌ترین زمان ممکن انتخابات پارلمانی برگزار کنند.  

حفتر در گفت‌وگو با تلویزیون«فرانس۲۴» گفته که آتش‌بس اعلام شده، شامل گروه‌های تروریستی نظیر «داعش»، «القاعده» و «تندروهای اخوان المسلمین» نخواهد شد.

حفتر پس از بیست سال زندگی در تبعید، در سال ۲۰۱۱، در پی انقلاب مردم لیبی علیه معمر قذافی به این کشور بازگشت. مخالفان او می‌گویند که وی به دنبال به دست گرفتن قدرت در لیبی است.  

اما حفتر در آخرین مصاحبه‌ی خود گفته: «آرزوی من این است که کشور لیبی از امنیت و ثبات برخودار باشد و مردم آن مانند دیگر کشورهای جهان زندگی کنند».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More