شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جنگ قره‌باغ؛ واکنش روسیه به درخواست کمک ارمنستان

 

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، از ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، خواست مذاکرات «فوری» درباره کمک روسیه به امنیت ارمنستان را آغاز کند.

این درخواست پاشینیان یک روز پس از شکست آخرین دور مذاکرات میان باکو و ایروان برای برقراری آتش‌بس صورت گرفته است.

جنگ میان نیروهای آذربایجان و ارمنی‌های تحت حمایت ارمنستان در منطقه قره‌باغ بیش از یک ماه پیش آغاز شده و با وجود چندین تلاش برای برقراری آتش‌بس، همچنان ادامه دارد.

وزارت خارجه ارمنستان روز شنبه ۱۰ آبان با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «نخست‌وزیر ارمنستان از رییس‌جمهوری روسیه خواست مذاکرات فوری را با هدف مشخص کردن کیفیت و کمیت کمکی که فدراسیون روسیه می‌تواند به ارمنستان در زمینه تضمین امنیتش بدهد، آغاز کند.»

روسیه در واکنش به درخواست کمک از سوی ارمنستان، اعلام کرد که در صورت گسترش جنگ قره‌باغ به خاک ارمنستان، برای تامین کمک‌های «لازم» به ایروان آماده است.

وزارت خارجه روسیه روز شنبه با اشاره به پیمان همکاری نظامی امضا شده میان مسکو و ایروان در تاریخ ۲۹ اوت ۱۹۹۷، بر پایبندی خود به تعهداتش در این پیمان تاکید کرد.

با این حال روسیه بار دیگر خواستار برقراری آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان شد.

این در خواست دولت ایروان در حالی است که روسیه در ارمنستان دارای پایگاه نظامی است.

پایگاه نظامی روسیه براساس یک پیمان دفاعی ایجاد شده، اما در گذشته اعلام شده بود که این پیمان شامل منطقه قره‌باغ نمی‌شود.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، پاشینیان در نامه خود اعلام کرد که درگیری‌های قره‌باغ به مرزهای ارمنستان نزدیک شده است. او همچنین بار دیگر ترکیه را به حمایت از جمهوری آذربایجان متهم کرد.

درخواست کمک از روسیه از سوی ارمنستان در حالی است که پیشتر ترکیه اعلام کرده بود که حاضر است به آذربایجان کمک کند. 

همچنین گزارش‌هایی از اعزام شبه‌نظامیان سوری هوادار آنکارا به آذربایجان منتشر شده است.

ظهراب مناتساکانیان، وزیر خارجه ارمنستان و جیحون بایرامف، همتای آذری‌اش روز جمعه در ژنو با یکدیگر ملاقات کردند اما مذاکرات این دو نتیجه‌ای در بر نداشت.

براساس آمار رسمی، جنگ آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ تاکنون بیش از ۱۲۵۰ کشته برجای گذاشته است.

پیشتر ولادیمیر پوتین اعلام کرده بود که براساس اطلاعات مسکو، در مجموع حدود ۵۰۰۰ نفر در هر دو جبهه کشته شده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More