شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جنجال خودکشی دختران نوجوان اصفهانی و بازی «نهنگ آبی»  

 

نهنگ‌ها در ساحل خودکشی می‌کنند

 

نام بازی اینترنتی یا چالش «نهنگ آبی» از پدیده خودکشی نهنگ‌ها گرفته شده است،‌ پدیده‌ای که در آن بعضی از گونه های دریایی از جمله نهنگ‌ها خود را به ساحل رسانده و به علت کم آبی بدن، فشار وزن خودشان یا خفگی پس از جزر و مد می‌میرند. پدیده ورود نهنگ‌ها به ساحل که سبب مرگ آنها می‌شود، در یک واژه سازی سمبلیک به نام «نهنگ آبی» چندی است که در قالب بازی‌های اینترنتی وارد زندگی مجازی برخی از جوانان و به خصوص نوجوانان در جهان شده و گهگاه منجر به خودکشی آنها می‌شود.

 

دادستان اصفهان خودکشی دختران اصفهانی را در ارتباط با بازی «نهنگ ابی» رد کرد

 

نوجوانان ایرانی نیز از این چالش مرگبار مصون نماندند و مدتی است که بر اساس اخبار غیر رسمی در ایران، مرگ چند نوجوان در اثر چالش نهنگ آبی خبر ساز شده است.

 

در روزهای اخیر نیز، با خودکشی دو دختر نوجوان در اصفهان، این موضوع در ایران بار دیگر جنجال آفرید و رئیس پلیس اصفهان  تایید کرد که "دو دختر نوجوان تحت تاثیر بازی نهنگ آبی، خود را از پلی به پایین پرت کرده‌اند که یکی از آنها جان باخته و دیگری به شدت آسیب دیده است."

 

این در حالیست که امروز سه شنبه ۲ آبان، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان این خبر را تایید نکرد و گفت: "نسبت دادن خودکشی این ۲ دختر نوجوان به بازی نهنگ آبی تایید نشده است و به طور قطع و یقین هنوز نمی توان علت این حادثه را اعلام کرد."

 

به گزارش ایسنا، حسن رحیمی دادستان اصفهان ضمن اعلام این خبر که یکی از این ۲دختر همچنان تحت مراقبت‌های ویژه پزشکی است، گفت: "حدس و گمان‌های اولیه‌ای که درباره تاثیر بازی موسوم به نهنگ آبی بر روی خودکشی این دو جوان بوده، به اثبات نرسیده است." به گفته وی، به نظر می رسد برخی مشکلات خانوادگی و فشارهای روحی موجب این حادثه شده است.

 

همچنین آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران نیز  همزمان در برنامه‌ای تلویزیونی ضمن بیان اینکه وی اخبار تکمیلی در ارتباط با خودکشی دو دختر در اصفهان را دریافت کرده، تاکید کرد: "خودکشی‌های اصفهان هیچ ربطی به چالش نهنگ آبی نداشته و این چالش در کشور ما تاکنون اتفاق نیفتاده است". با این حال، وی چندی پیش هشدار داده بود که "دولت ایران به طور قاطع قصد دارد جلوی بازی خطرناک نهنگ آبی را بگیرد".

 

از سوی دیگر،‌ روز گذشته، یکم آبان، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران، رسما بیانیه‌ای صادر کرد و ضمن رد امکان انتساب خودکشی دو دختر نوجوان با «نهنگ آبی» تأکید کرد که این پدیده یک «بازی» نیست. این بنیاد همچنین رسانه‌ها را متهم کرد که چالش ناشناخته نهنگ آبی را متداول کردند.

 

طراح و نحوه بازی نهنگ آبی

 

مبتکر بازی یا چالش خطرناک نهنگ آبی، جوان روسی ۲۲ ساله به نام فیلیپ بودکین است که مدعی طراحی این بازی شد. وی اکنون به اتهام تشویق بسیاری از نوجوانان به خودکشی، متهم به زندان شده است.

از سوی دیگر با زندانی شدن فلیپ بودکین، بازی مرگبار نهنگ آبی به راه خود ادامه می‌دهد.

نحوه بازی متشکل از چند چالش است که مدیران بازی آن را برای ۵۰ روز به بازیکنان واگذار می‌کنند و برای هر فردی که در این بازی شرکت کند یک راهنما وجود دارد که به تدریج ۵۰ وطیفه که شامل آسیب زدن به خود بازیگر است توسط این راهنما  تعیین می‌شود. وظیفه بازیگر در طول بازی به تدریج خشن تر تعریف می‌شود و در نهایت بازیکن به سمت خودکشی تهدید و تطمیح می شود.

 

در این بازی افراد با انجام کنش مجازی و حرکت‌هایی ویدیویی، هیچ امتیازی به دست نمی‌آورند، بلکه با انجام کنش واقعی و مستند امتیاز می‌گیرند و در بالاترین مرحله که به طور نمونه معمولا مرحله‌ای دشوار مانند کشتن بزرگترین غول یا رد شدن از سخت‌ترین موانع است،‌فرد احتمالا دست به خودکشی می‌زند.

 

این بازی از روسیه آغاز شده است،‌ و به کشورهایی چون اوکراین، هند، اسپانیا، پرتغال، فرانسه، آمریکا، بریتانیا و حتی عربستان سعودی و ایران تسری پیدا کرده است.

 

بازی نهنگ آبی در هندوستان بیشترین تعداد خودکشی را داشته، به شکلی که پلیس هندوستان نصب، انتشار، و حتی ذخیره فایل خام این بازی را شامل جرایم نرم‌افزاری محسوب کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More