شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جنجال آفرینی دو وزیر کابینه بریتانیا درباره علت سفر نازنین زاغری به ایران

 

بی تدبیری دومین وزیر کابینه بریتانیا در پاسخ به علت سفر نازنین زاغری-رتکلیف به تهران که منجر به بازداشت و محکومیت به ۵سال حبس وی شده است، جنجال رسانه‌ای-سیاسی گسترده ای در بریتانیا ایجاد کرده است.

مایکل گوو، وزیر محیط زیست دولت ترزا می، در برنامه زنده تلویزیونی روز یکشنبه ۱۲ نوامبر، در پاسخ به پرسش مجری که از وی، درباره علت سفر نازنین زاغری به ایران پرسید، گفت: "من نمی دانم، [ولی آنچه] مهم است، این است که برای زندانی بودن نازنین، باید دولت ایران را مورد مواخذه قرارداد، نه وزیر کابینه [بریتانیا] را".

گوو در گفت وگویی با شبکه خبری بی بی سی اعلام کرد: "هیچ عذر یا توجیهی برای زندانی بودن نازنین زاغری وجود ندارد و او باید آزاد شود". به گفته او، اگر دستگاه قضایی ایران می‌خواهد از گفته‌های یک دموکرات برای توجیه تصمیم غیرقابل توجیه خود استفاده کند، این مسؤولیت ماست که آن را نادیده بگیریم و در زمین آنها بازی نکنیم.

این اظهارات گوو که در دفاع از بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، در خصوص نحوه پاسخگویی جانسون درباره دلیل سفر نازنین به ایران در جلسه پارلمانی چند هفته گذشته، با واکنش گسترده ای در رسانه های بریتانیا مواجه شده است.

جانسون چند هفته پیش در اظهاراتی درپاسخ به پرسش های نمایندگان درباره زندانی بودن نازنین زاغری، شهروند دو تابعیتی ایرانی-بریتانیایی، در مجلس عوام گفته بود: "نازنین مشغول آموزش روزنامه نگاری بوده است".

موضوعی که بلافاصله مورد استقبال رسانه های وابسته به سپاه پاسداران و قوه قضاییه ایران قرار گرفت و آن را دلیلی بر مدعای خود بر "جاسوس بودن" زاغری دانستند.

اظهارات ناشیانه جانسون همچنان از تیتر های اصلی رسانه های بریتانیا است و موج انتقادهای فزاینده از ناشی‌گری جانسون و درخواست برای استعفاء یا برکناری وی توسط نخست وزیرکماکان ادامه دارد.

بوریس جانسون، ۱۰ آبان و در جریان نشست کمیته امور خارجی پارلمان این کشور درباره نازنین زاغری گفته بود زمانی‌که او بازداشت شد، "در حال آموزش روزنامه نگاران در ایران" بوده است.
این اظهارات باعث شد که او  در چند روز گذشته، در صدر اخبار بریتانیا و همچنین مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گیرد. هر چند که بنیاد تامسون رویترز، یک روز پس از ادعای جانسون، دربیانیه‌ای رسمی سخنان  وزیر خارجه این کشور به "آموزش روزنامه‌نگاری" توسط زاغری را تصحیح و اعلام کرد: "خانم نازنین زاغری در ایران کار نمی‌کرده و برای تعطیلات و دیدار خانواده‌اش به همراه دخترش، گابریلا به ایران سفر کرده بود".

اما این گفته ها نتوانست خشم منتقدان به وزیر خارجه بریتانیا را کاهش دهد. این بنیاد از جانسون خواسته که این "اشتباه جدی" را تصحیح کند.
وزارت خارجه بریتانیا در پاسخ به خواسته بنیاد تامسون رویترز گفت: "اظهارات هفته پیش وزیر خارجه، مبنای قابل توجیهی برای طرح اتهامات تازه علیه نازنین زاغری راتکلیف فراهم نمی کند و  حتی شدیدترین مجموعه ادعاهای ثابت نشده ایران علیه او، بازداشت و رفتاری که با او می شود را توجیه نخواهد کرد".
نازنین زاغری رتکلیف، که به عنوان مدیر پروژه در بنیاد«تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد، فروردین‌ماه سال ۱۳۹۵ در تهران دستگیر شد. در پی حکم اولیه، همسر زاغری، ریچارد رتکلیف،‌ در مهر سال جاری اعلام کرد که نازنین به جرایم جدیدی متهم شده است که مجازات آنها می‌تواند، ۱۶سال حبس به محکومیت او بیفزاید.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More