شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جمهوری‌خواهان کنگره به همراه مایک پمپئو طرح «قانون فشار حداکثری» را ارائه کردند

جمهوری خواهان کنگره آمریکا، با حضور مایک پمپئو وزیر سابق وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه از آنچه که به عنوان بزرگترین بسته تحریم‌های ایران در تاریخ عنوان شده است، رونمایی کردند.

این طرح که ‏‏ «قانون فشار حداکثری» نام گرفته، دولت بایدن را مجبور خواهد کرد که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران را برای بررسی و قبل از تصویب، به کنگره ارائه دهد.

ارائه طرح‏‏ «قانون فشار حداکثری»اقدامی نمادین  است که پیامی را به دیگر قانونگذاران کنگره  منتقل می‌کند با این مضمون که این گروه از جمهوری‌خواهان با لغو تحریم‌های اقتصادی فلج کننده ایران کنار نخواهند آمد.

به نوشته واشینگتن فری بیکن، این لایحه روز چهارشنبه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در ساختمان کنگره رونمایی شد.

با افزایش احتمال پیوستن دولت بایدن به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و کاهش فشار آمریکا بر ایران، جمهوری خواهان در کنگره از اقتدار قانونگذاری و نظارتی خود برای ایجاد مانع بر سر هر توافقی استفاده می‌کنند تا روشن سازند هر گونه معامله‌ای از این دست فراتر از دوره ریاست جمهوری بایدن نخواهد بود.

اگر چه این لایحه تحریمی شانس کمی برای تصویب در کنگره تحت کنترل دموکرات ها دارد، ولی نشانه روشنی است که جمهوری خواهان در مخالفت با توافق جدید که احتمال آزاد کردن میلیاردها دلار دارایی نقدی را سبب شود، متحد هستند.

‏مایک پمپئو، وزیر سابق خارجه آمریکا و رپ جیم بنکز، عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان و رییس کمیته مطالعه جمهوری خواهان در این کنفرانس مطبوعاتی گفتند: «این لایحه، پیامی به به کاخ سفید و ایران است که کنگره به هیچ معامله ای که از مفاد آن اطلاع نداشته باشد، پایبند نخواهد بود.»

این در حالی است که پیشتر دولت اوباما به دلیل نگرانی از عدم تصویب برجام، هرگز آن را برای تصویب به کنگره نبرد و به همین دلیل، دولت ترامپ به راحتی توانست در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شود.

بنکس هم در این نشست گفت: «اگر رییس جمهور بایدن کنگره را دور بزند و دوباره به معامله شکست خورده ای با ایران بپیوندد، باید بدانند که محافظه کاران در کنگره به مبارزه برای حمایت از کمپین فشار حداکثری ادامه داده و مانع تصویب آن می شوند.»

پمپئو نیز گفت که موضع سرسختانه دولت ترامپ در مورد ایران، رژیم را به زانو در آورد و بیش از هر زمان دیگری آن را منزوی کرد. ما منابع مورد نیاز ایرانیان برای حمایت از ساخت سلاح هسته ای یا حمایت از تروریسم در سراسر جهان را مسدود کردیم.

لایحه نمادین فشار حداکثری جمهوری خواهان علاوه بر گسترش تحریم های مربوط به برنامه موشک های بالستیک ایران و حمایت از گروه های نظامی و شبه نظامی ، توقف کامل برنامه غنی سازی هسته ای این کشور را هدف قرار گرفته است.‏

‏این ‏‏مصوبه همچنین‏‏ دولت را موظف خواهد کرد هر توافقی با ایران را برای تصویب به کنگره ارایه کند تا به طور رسمی به عنوان یک پیمان تصویب شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More