شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جلسه دادگاه عالی بریتانیا درباره اختلاف مالی با جمهوری اسلامی به تعویق افتاد

جلسه دادگاه عالی که قرار بود روز سه‌شنبه برای حل و فصل پرداخت بدهی بریتانیا به ایران برگزار شود، بار دیگر به تعویق افتاد.

دادگاه قرار است که درباره بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران که مربوط به یک قرارداد قدیمی خرید تانک است تصمیم‌گیری کند.

به گزارش گاردین، این اتفاق موجب نگرانی برخی خانواده‌های دو تابعیتی شده که در ایران بازداشت هستند. آنها معتقدند که این بدهی برای آزادی عزیزانشان در ایران حیاتی است.

مقامات بریتانیا و جمهوری اسلامی هنوز توضیحی در مورد دلیل به تعویق افتادن این دادگاه نداده‌اند. ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری از دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا خواست تا درباره دلایل به‌تعویق افتادن مجدد دادگاه توضیح دهد.

با اینکه حکم زندان ۵ ساله نازنین زاغری به پایان رسیده است، هنوز در تهران زندانی است. او با تهدید برگزاری یک دادگاه جدید و صدور حکم دوم روبرو است. گرچه زاغری با قرار وثیقه بیرون از زندان است، اما اجازه خروج از کشور را ندارد.

خانواده‌های بازداشت‌شدگان تاکید می‌کنند که شهروندان دو تابعیتی ایرانی بریتانیا به عنوان بخشی از اهرم فشار برای ناچار کردن بریتانیا برای پرداخت این ۴۰۰ میلیون پوند گروگان گرفته شده‌اند.

الیکا آشوری، دختر انوشه آشوری ۶۷ ساله، یکی دیگر از زندانیان دو تابعیتی در ایران در توییتر از نخست وزیر انگلیس، بوریس جانسون پرسید: «آیا از نشستن در آنجا و خندیدن به سرنوشت دوتابعیتی‌ها لذت می‌برید. با چنین رفتار مسخره‌ای، زندگی ما شهروندان درجه دو چقدر مهم است.»

مهران رئوف، سومین ایرانی دو تابعیتی ایرانی بریتانیایی است که امروز در زندان است. البته وزارت خارجه بریتانیا می‌گوید که او درخواست کمک کنسولی نکرده است.

قرارداد مورد اختلاف ایران و بریتانیا مربوط به حدود پنجاه سال پیش است. شاه که در پی بحران نفت ۱۹۷۳ و افزایش جهانی بهای نفت، درآمد هنگفتی به دست آورده بود، قصد داشت ارتش ایران را به نیرومندترین ارتش منطقه تبدیل کند و برای خرید بیش از ۱۵۰۰ تانک چیفتن، به بریتانیا پیش‌پرداخت داد.

ایران در نهایت، فقط ۱۸۵ تانک از این تعداد را دریافت کرد. بریتانیا از تحویل تانک‌ها به رژیم جمهوری اسلامی که پس از سقوط شاه بر سر کار آمد امتناع کرد و مبلغ پیش‌پرداخت شاه را نیز پس نداد. برآورد می‌شود که بریتانیا دست‌کم ۴۰۰ میلیون پوند بابت جنگ‌افزارهای تحویل‌نشده به ایران بدهکار باشد.

این بدهی زمانی خبرساز شد که بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، گفت دولت این کشور به‌دنبال راه‌های بازپرداخت آن به ایران است. اما به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، که در دولت ترامپ سختگیرانه‌تر شد، ممکن است لندن برای بازپرداخت مبلغ به تهران با مشکل مواجه شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More