شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جستجو برای مفقود شدگان انفجار بیروت؛ تعویق اعلام حکم متهمان ترور رفیق حریری از سوی دادگاه ویژه لبنان

در لبنان جستجو برای مفقود شدگان انفجار بیروت همچنان ادامه دارد، بیش از ۳۰۰ هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند، و شمار کشته‌شدگان به بیش از ۱۳۵ نفر رسیده است و دادگاه ویژه لبنان نیز به دلیل شرایط پس از انفجار روز سه‌شنبه بیروت، اعلام حکم پرونده ترور رفیق‌ حریری، نخست وزیر اسبق این کشور، را به تعویق انداخت.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که شمار کشته‌شدگان انفجار بیروت دست‌کم به ۱۳۵ نفر رسیده است و این درحالی است که تیم‌های نجات همچنان به جست‌وجوی مفقود شدگان این انفجار همچنان ادامه دارد.

وزیر بهداشت لبنان نیز تعداد قربانیان انفجار بیروت را ۱۳۵ نفر و شمار مجروحان را بیش از پنج هزار نفر اعلام کرد و گفت که دهها نفر همچنان مفقود هستند.

از سوی دیگر مروان عبود، فرماندار بیروت، اعلام کرد در پی انفجار روز سه‌شنبه در بندر بیروت، ۳۰۰ هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند و نیمی از شهر خسارت دیده‌ است.

روزنامه دیلی تلگراف گزارش داد که در پی انفجار بندر بیروت، ۸۵ درصد از ذخایر غلات لبنان نابود شده است. بر اساس این گزارش، لبنان اکنون تنها برای مصرف یک ماه آینده خود غلات دارد.

دیلی تلگراف همچنین گزارش داد که کارشناسان معتقدند ابر نارنجی رنگی که پس از انفجار بندر بیروت بر فراز این شهر دیده شد نشان‌دهنده «انفجار نیترات» بوده که باعث انتشار گاز سمی دی‌اکسید نیتروژن شده بود. روز سه‌شنبه  نیز سفارت آمریکا گفته بود افرادی که در نواحی محل انفجارند، ماسک بزنند.

حسن قرطیم، رییس اداره بندر بیروت درباره محموله نیترات آمونیوم منفجر شده گفت که این محموله بنابر دستور قضایی برای توقیف یک کشتی صادر شده بود ولی ما از مواد موجود در این محموله مطلع نبودیم.

از سوی دیگر دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، که روز‌ سه‌شنبه از انفجار بیروت به عنوان «حمله‌ای ترسناک» نام برده بود، روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی خود در کاخ سفید گفت: در مورد انفجار بیروت «هنوز هیچ‌کس چیزی نمی‌داند. ممکن است کسی در آنجا یک وسیله انفجاری خطرناک کار گذاشته، احتمالا یک حمله بوده است. فکر نمی‌کنم در حال حاضر کسی بتواند بگوید که چه شده است.»

تعویق اعلام حکم دادگاه ویژه ترور رفیق حریری

دادگاه ویژه لبنان به دلیل شرایط پس از انفجار روز سه‌شنبه بیروت، اعلام حکم پرونده ترور رفیق‌ حریری، نخست وزیر اسبق این کشور، را به تعویق انداخت.

رفیق حریری نخست وزیر وقت لبنان ۲۶ بهمن سال۱۳۸۳، چهاردهم فوریه ۲۰۰۵، با انفجار یک کامیون مواد منفجره بر سر راه عبور خودرواش همراه با بیست و یک نفر از محافظان و همراهانش ترور شد.

دادگاه ویژه لبنان، دادگاهی بین‌المللی است بر اساس خواست شورای امنیت سازمان ملل و برای رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری تشکیل شد.

این دادگاه بین‌المللی که پیشتر چند تن از اعضای حزب‌الله لبنان را به عنوان متهمان ترور بهمن سال۸۳ رفیق حریری، نخست وزیر وقت لبنان، معرفی کرده است، قرار بود روز جمعه حکم متهمان این پرونده را اعلام کند اما پس از انفجار روز سه‌شنبه، اعلام کرد که قرائت این حکم را دست‌کم تا هجدهم اوت، نزدیک به دو هفته دیگر، به تاخیر می‌اندازد.

 در میان متهمان اصلی این پرونده که از سوی دادگاه ویژه لبنان اسامی آنها اعلام شده افرادی چون مصطفی بدرالدین، سلیم عیاش، اسد صبرا و حسن عنیسی قرار دارند که بنابر اعلام دادگاه بین‌المللی  با برنامه ریزی و تدارکات فوق محرمانه، پوشش مالی و استفاده از یک شبکه ارتباط تلفنی ویژه، عملیات ترور رفیق حریری، نخست وزیر وقت لبنان را انجام دادند.

دادگاه ویژه لبنان در دی ماه سال ۱۳۹۲، ژانویه ۲۰۱۴ و  نزدیک به هشت سال و نیم پس از ترور رفیق حریری نخست وزیر وقت لبنان، محاکمه غیابی متهمان ترور نخست وزیر وقت لبنان را آغاز کرد.

آغاز این محاکمه نیز با ترور یکی از نزدیکان رفیق حریری همراه بود و درست در آستانه آغاز محاکمه محمد شطح وزیر اسبق دارایی لبنان که در شمار نزدیکان نخست وزیر کشته شده لبنان بود، نیز بر اثر انفجار یک بمب کشته شد.

حدود سه سال و نیم بعد از آغاز محاکمه غیابی متهمان پرونده ترور رفیق حریری، دست‌کم یکی از آنها، مصطفی بدرالدین، اردیبهشت ماه سال ۹۶ در سوریه کشته شد.

حسن نصرالله همان زمان اعلام اعلام کرد که اسرائیل را در کشته شدن او دخیل نمی‌داند و بدرالدین به دست گروه‌های تکفیری کشته شده‌ است. این درحالی است که برخی منابع پس از اعلام خبر کشته شدن بدرالدین عنوان کردند که کشته شدن او ناشی از درگیری‌های درونی حزب‌الله لبنان است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More