شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جدال لفظی ایران و بریتانیا درباره شهروندان دوتابعیتی

 

به‌دنبال جنگ‌های لفظی چند روز اخیر میان مقام‌های ایران و بریتانیا درباره شهروندان دوتابعیتی ایرانی، سفیر ایران در بریتانیا، «سرویس‌های اطلاعاتی در غرب» را متهم کرد که این افراد، «به‌ویژه سالمندان و زنان» را برای «انتقال داده‌ها و اطلاعات خاصی» تحت فشار قرار می‌دهند.

حمید بعیدی‌نژاد با انتشار دو توئیت در صفحه توئیتر خود نوشت که این افراد به ایران علاقه دارند، اما «ممکن است برخی اوقات، به تصور اینکه چنین داده‌هایی محرمانه نیستند، به این امر اقدام نمایند».

 

 

او اضافه کرد که دولت ایران تلاش می‌کند این افراد «روابط عمیق با سرزمین مادری خود را حفظ کرده و به‌طور مستمر و بدون هیچ‌گونه نگرانی برای گردشگری، بازدید خانواده و تجارت به میهن خود سفر کنند».

 

 

توئیت‌های بعیدی‌نژاد پس‌از آن نوشته شده است که بریتانیا هفته گذشته از ایرانیان دوتابعیتی خواست تا برای حفظ امنیت خود، تا جای ممکن از سفر به ایران خودداری کنند. هم‌زمان ترزا می، نخست‌وزیر، و جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، نیز در دیدار با مقام‌های ایرانی، مساله شهروندان دوتابعیتی بازداشت‌شده در ایران، ازجمله نازنین زاغری را مطرح کردند.

جرمی هانت، وزیر امورخارجه بریتانیا، روز پنج‌شنبه پنجم مهرماه، به شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز گفت: «ایران افراد بی‌گناه را بازداشت می‌کند تا از آنها به‌عنوان ابزاری برای فشارهای دیپلماتیک استفاده کند و ما نمی‌توانیم این استفاده ابزاری را قبول کنیم.» او همچنین افزود: «در دیدار با ظریف کاملا روشن کردم که سیاست ما درقبال ایران هنوز شکل نگرفته و اگر آنها همچنان فکر کنند که می‌توانند از این کار به‌عنوان ابزار دیپلماسی استفاده کنند، باید منتظر عواقب کارشان باشند.»

وزارت امورخارجه بریتانیا هفته گذشته به شهروندان دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی توصیه کرده بود از سفر به ایران خودداری کنند، چرا که «حکومت ایران تابعیت دوگانه را به‌رسمیت نمی‌شناسد. بنابراین اگر یک شهروند دوتابعیتی بازداشت شود، توانایی ما برای حمایت از او به‌شدت محدود خواهد بود».

حسن روحانی در جریان کنفرانس خبری روز چهارشنبه خود در نیویورک، در پاسخ به پرسشی پیرامون وضعیت دوتابعیتی‌های بازداشت‌شده در ایران و ازجمله نازنین زاغری، گفت دولت «درحال انجام اقداماتی است تا بتواند امکان ملاقات و دسترسی به اطلاعات مورد نیاز را درمورد این زندانیان فراهم کند، اما دادگاه و حکم در دست قوه‌قضاییه است و در همه کشورها به همین صورت است».

مساله نازنین زاغری در دیدار ترزا می با حسن روحانی درحاشیه نشست مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد هم مطرح شده بود. در این دیدار، نخست‌وزیر بریتانیا از «نگرانی جدی» خود نسبت‌به وضعیت نازنین زاغری سخن گفته بود.

نازنین زاغری-رتکلیف از کارمندان بنیاد خیریه تامسون رویترز بود که دو سال و نیم پیش، در جریان سفر به ایران برای دیدار با خانواده خود، بازداشت شد. او ازسوی جمهوری اسلامی ایران به تلاش برای براندازی متهم شده است؛ اتهامی که او و خانواده‌اش آن را رد می‌کنند. علاوه‌بر نازنین زاغری، عباس عدالت و کمال فروغی ازجمله دیگر بازداشت‌شده‌های دوتابعیتی در ایران‌اند.

مساله زندانیان دوتابعیتی البته صرفا به شهروندان ایرانی بریتانیا محدود نمی‌شود. در سال‌های اخیر تعدادی از ایرانیان دوتابعیتی بازداشت شده‌اند. در جریان گفت‌وگوها بر سر برجام نیز دولت ایران چند شهروند ایرانی-آمریکایی را از زندان آزاد کرد، گرچه بعدتر فاش شد که دولت باراک اوباما هم‌زمان با این اتفاق، چندین میلیون دلار پول نقد با هواپیما به ایران ارسال کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More