شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جایزه «قهرمان اوکراین» بالاترین نشان رسمی این کشور به خدمه پرواز سرنگون‌شده پی‌اس ۷۵۲ اهدا شد

ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، جایزه «قهرمان اوکراین» را، که بالاترین نشان رسمی این کشور است، به خدمه پرواز مسافربری پی‌اس-۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین اهدا کرد که ۱۸ دی‌ماه سال گذشته با موشک‌های سپاه پاسداران هدف قرار گرفته و‌ کشته شدند.

زلنسکی در بیانیه‌ای که در وب‌سایت ریاست‌جمهوری منتشر شده با نام بردن از ۹ خدمه پرواز مسافربری پی‌اس-۷۵۲ جایزه «قهرمان اوکراین» را با نشان نظامی «ستاره طلایی» و «به پاس قهرمانی و فداکاری در انجام وظایف رسمی» به آن‌ها اهدا کرد.

اسامی ۹ خدمه‌ای که جایزه قهرمان اوکراین به آن‌ها اهدا شد عبارتند از: ولادیمیر هاپوننکو، فرمانده پرواز، اولکسی نائومکین، فرمانده پرواز و مربی خلبان، سرهی خومنکو، کمک‌خلبان، ایگور ماتکوف، مهماندار ارشد و سایر مهمانداران پرواز کاترینا استاتنینا، دنیس لیخنا، ماریا میکیتیوک، والریا اوچاروک و یولیا سولوگب. 

جایزه قهرمان اوکراین، به عنوان بالاترین نشان این کشور در دو رده نظامی با ستاره طلایی و رده غیرنظامی ارائه می‌شود. افرادی که در سطح ملی اقدامی قهرمانانه انجام داده باشند جایزه قهرمان با نشان طلایی را دریافت می‌کنند و کسانی که به ارتقای فرهنگ و اقتصاد ملی اوکراین کمک کرده باشند نشان قهرمانی غیرنظامی می‌گیرند.

هفته گذشته نیز، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در آستانه سالگرد سرنگون‌سازی هواپیمای اوکراینی اعلام کرد که کانادا روز کشته شدن ۱۷۶ سرنشین این هواپیما را به عنوان «روز ملی یادبود قربانیان فجایع هوایی» نام‌گذاری می‌کند.

هم‌زمان در همان روز، دادگاه عالی استان انتاریوی کانادا در حکم اولیه‌ خود، شکایت جمعی از خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی را مبنی بر این‌که «جمهوری اسلامی به موجب قانون ضدتروریسم کانادا با سرنگون کردن این هواپیمای مسافربری مرتکب اقدام تروریستی شده»، پذیرفت.

طبق حکم اولیه دادگاه انتاریو با توجه به این‌که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و سایر مقامات حکومتی ایران که در این شکایت از آن‌ها نام برده شده در موعد مقرر این دادگاه به دفاع از خود نپرداخته‌اند، این عدم دفاع به منزله پذیرش تمامی اتهامات مطرح‌شده علیه آن‌ها در این شکایت، قلمداد می‌شود.

قرار است حکم نهایی این شکایت حدود ماه مارس برابر با فروردین سال آینده اعلام شود.

کانادا و اوکراین که شهروندان آن‌ها در شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به این هواپیما کشته شده‌اند، بارها از جمهوری اسلامی به دلیل عدم ارائه گزارش دقیقی از نحوه سرنگونی این هواپیما انتقاد کرده‌ و از تهران خواسته‌اند به صورت شفاف پاسخگو باشد.

تاکنون مقام‌های نظامی و دولتی ایران روایت‌های متفاوت و متناقضی از جمله «خطای انسانی» و خطای سیستم پدافند به عنوان دلیل شلیک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری مطرح کرده‌اند.

به‌تازگی فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر خارجه کانادا، گفته بود روایت‌های مسئولان جمهوری اسلامی مبنی بر خطای انسانی را باورپذیر نمی‌داند.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More