شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جان کری: خروج از برجام به تندروها و سپاه در ایران قدرت می‌دهد

 

جان کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا می‌گوید که تندروها و سپاه در ایران تمایلی به مذاکره با آمریکا نداشتند و به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای بودند و امروز، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به آنها قدرت می‌دهد.

جان کری در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفته است که هدف از مذاکرات هسته‌ای خارج کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران از مجموعه دغدغه‌ها بود تا پس از آن بتوان به صورت موثر به رفتارهای دیگر این کشور در حوزه‌های موشکی، سیاستشان در قبال اسرائیل و حمایتشان از حزب‌الله رسیدگی کرد.

او گفت که انتخاب مذاکره به خاطر سیاست کلی حکومت ایران نسبت به آمریکا برای علی خامنه‌ای، رهبر ایران، به شدت سخت بود، اما باراک اوباما، رییس‌جمهور سابق آمریکا و دولت او می‌خواستند که نشان دهند می‌شود به آمریکا اعتماد کرد.

کری گفت که دولت ترامپ امیدوار است که با افزایش فشار بر ایران روزی رژیم ایران سقوط کند، اما مشکل اینجاست که حتی اگر در رفتار منطقه‌ای ایران تغییری وجود داشت، هیچ کس انتظار نداشت که یک سیستم «دموکراتیک جفرسونی» به جای سیستم کنونی بیاید. آنچه در ادامه این سیاست محتمل‌تر است، به گفته کری، این است که تندروها قدرت بیشتری پیدا کنند و زندگی در ایران اسف‌بارتر و محدوتر شود و رفتار آنها هیچ تغییری نکند.

کری تاکید کرد که همگی بر سر مشکلات رفتار ایران در منطقه توافق دارند اما سوال اصلی این است که چگونه برای حل این مشکلات اقدام شود.

جان کری همچنین هر گونه ارتباط شخصی با مقامات ایرانی در مورد توافق هسته‌ای را به شدت رد کرده و گفت که شایعه ارتباط او با جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، برای بهره‌برداری داخلی از سوی اطرافیان ترامپ مطرح شده و هدف آن منحرف کردن توجه‌ها از مسائل دولت کنونی بوده است.

او همچنین گفت صحبت بین مقامات دیپلماتیک سابق و کنونی در فضای دیپلماتیک و حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی امری عادی است و بسیاری افراد دیگر نیز در زمان حضور ظریف در نیویورک با وی دیدار می‌کنند.

پیشتر کری در مصاحبه‌ای گفته بود که در نروژ، مونیخ و چند نشست بین‌المللی دیگر با ظریف،ملاقات کرده بود. یک مقام وزارت امور خارجه در دولت ترامپ این دیدارها را «شرم‌آور» توصیف کرده بود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More