شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در نخستین سفر ۲۰۱۹

جان بولتون در راه تل‌آویو و آنکارا

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های اسرائیل و ترکیه عازم این دو کشور است.

جان بولتون، در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشته است که جمعه ۱۴ دی‌ماه برای گفت‌وگو درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، چگونگی کار با متحدان آمریکا بر سر جلوگیری از تجدیدحیات «داعش» و نیز مقابله با آن چه که «رفتارهای بدخواهانه» ایران در منطقه نامیده است؛ به اسرائیل و ترکیه خواهد رفت.

بولتون همچنین در این پیام از ایستادن در کنار نیروهایی گفته است که به همراه آمریکا با «داعش» جنگیده‌اند. به نظر می‌رسد این بخش از پیام بولتون، اشاره به لزوم پشتیبانی از نیروهای کرد در شمال سوریه داشته باشد. نیروهایی که در جریان نبرد با «داعش» از متحدان آمریکا در سوریه محسوب می‌شدند.

به باور بسیاری از کارشناسان مسائل خاورمیانه، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه می‌تواند زمینه حمله ارتش ترکیه به مواضع نیروهای کرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» در این منطقه را فراهم آورد. این نیروها در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از خاک سوریه را در اختیار دارند و کماکان متحد آمریکا محسوب می‌شوند؛ اما از سوی دولت ترکیه گروهی «تروریستی» قلمداد می‌شوند.

 

 

دونالد ترامپ، روز دوشنبه ۱۰ دی  در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشته بود که «ما نیروهایمان را به آرامی به خانه خواهیم فرستاد و همزمان با نیروهای داعش مبارزه خواهیم کرد.» روز چهارشنبه این هفته نیز ترامپ در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «من نگفته‌ام که همین فردا از سوریه خارج خواهیم شد.»

به نظر می‌رسد این موضع‌گیری جدید ایالات متحده مبنی بر خروج «تدریجی» از سوریه و لزوم حمایت از نیروهای کرد، با انتقاد و ابراز ناخرسندی مقام‌های ترکیه در جریان دیدارشان با جان بولتون همراه شود.

نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز در نخستین واکنش‌ها نسبت به تصمیم دولت ترامپ بر سر خروج تمامی نیروهای آمریکایی از سوریه گفته بود که حتی در چنین حالتی هم اسرائیل این حق را برای خود به رسمیت می‌شناسد که جلوی نفوذ نظامی ایران در سوریه را بگیرد.

در جریان این سفر، انتظار می‌رود اسرائیل نیز ناخرسندی خود را از تصمیم ناگهانی دولت ترامپ برای خروج تمامی نیروها از سوریه با جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، در میان بگذارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More