شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در آستانه گفت‌وگو با مقام‌های ترکیه

جان بولتون در آنکارا؛ خروج آمریکا و کردهای سوریه در صدر گفتگوها

 

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، برای دیدار با مقام‌های ترکیه وارد این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، بولتون دوشنبه‌شب ۱۷ دی‌ماه به وقت محلی وارد فرودگاه آنکارا شده است.

بولتون پیش از سفر به ترکیه در اسرائیل با مقام‌های این کشور بر سر مسائل امنیتی از جمله حضور نظامی ایران در سوریه گفت‌وگو کرده بود.

مشاور امنیت ملی آمریکا پیش از این سفر در جمع خبرنگاران در بیت‌المقدس (اورشلیم) گفته بود که ما فکر نمی‌کنیم که ترکیه حتما باید دست به اقدام نظامی بزند که آمریکا با آن به طور کامل همراه یا موافق نباشد.

به نظر می‌رسد اشاره اخیر بولتون پیش از دیدار با مقام‌های ترکیه، ناظر به صحبت‌ها و مواضع چند هفته اخیر رجب‌طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه باشد. اردوغان در چند نوبت تهدید کرده بود ممکن است حمله قریب‌الوقوعی در پیش باشد.

با اعلام تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج تمامی نیروهای آمریکایی از سوریه، نگرانی‌ها از حمله احتمالی ارتش ترکیه به مواضع نیروهای کرد در شمال سوریه افزایش یافت.

ترامپ در ۲۸ آذر گذشته گفته بود که نیروهای آمریکایی ماموریت خود را در نبرد با داعش به پایان رسانده‌اند و باید به خانه برگردند. آمریکا در سوریه دو هزار نیروی نظامی دارد که عمدتا در شمال سوریه در مرز با ترکیه مستقر هستند.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که روز دوشنبه دونالد ترامپ با امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه تلفنی صحبت کرده و از تصمیم حتمی خود برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفته است.

نیروهای کرد موسوم به یگان‌های مدافع خلق، در جنگ با داعش متحد ایالات متحده، محسوب ‌می‌شدند. این نیروها در حال حاضر کنترل بخش‌های وسیعی از شمال سوریه را در اختیار دارند.  دولت ترکیه این نیروها را «تروریست» و همدست حزب کارگران کردستان یا پ.کا.کا می‌داند.

اردوغان روز دوشنبه ۱۷دی و در آستانه ورود بولتون به ترکیه با انتشار مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز  نوشت که ترکیه تنها دولتی است که قدرت و تعهد لازم را برای شکست داعش و نیز سایر گروه‌های تروریستی دارد. به نظر می‌رسد که به مانند گذشته منظور اردوغان از «سایر گروه‌های تروریستی» نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق باشد.

انتظار می‌رود چگونگی خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و  نیز امنیت نیروهای کرد پس از خروج آمریکایی‌ها از منطقه، از محورهای اصلی گفت‌وگوهای آنکارا باشد.

ژوزف دانفورد، رییس ستاد ارتش آمریکا و جیمز جفری نماینده ویژه نیروهای ائتلاف در سوریه نیز بولتون را در این سفر همراهی می‌کنند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More