شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جان بولتون خواستار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شد

 

جان بولتون،‌ مشاور امنیت ملی رییس‌ جمهوری آمریکا،‌ اعلام کرد کشورش حامی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ روز جمعه دهم خردادماه،‌ بولتون در گفت‌وگویی اعلام کرد که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، هم احترام به رفراندوم سال ۲۰۱۶ میلادی است و هم باعث تقویت ائتلاف نظامی ناتو خواهد شد. این موضع‌گیری در آستانه سفر هفته جاری دونالد ترامپ،‌ رییس‌ جمهوری آمریکا به لندن صورت می‌گیرد.

بولتون توضیح داد ترجیح آمریکا بر این است که بریتانیا آنچه را که مردم خواسته‌اند، انجام دهد و از اتحادیه اروپا خارج شود «چراکه این موضوع یک درس برای همه در پیروزی دموکراسی است».

او درباره ارتباط این موضوع با پیمان نظامی ناتو گفت: «من فکر می کنم این موضوع (خروج بریتانیا) به صورت مشخص به ناتو کمک خواهد کرد که یک کشور مستقل و قوی دیگر برای موثرتر کردن ناتو داشته باشد.»

مشاور امنیت ملی رییس‌ جمهوری آمریکا، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را کمکی به تبدیل شدن آن به «کشوری قوی و مستقل»‌ دانست که «خواهد توانست بر سایر کشورهای دنیا تاثیرگذاری داشته باشد». او همچنین با اشاره به تعهد اعلام‌شده از سوی ترامپ،‌ اعلام کرد واشنگتن یک معاهده تجاری را که به‌صورت متقابل برای دو کشور سودمند باشد، مورد مذاکره قرار خواهد داد.

او روز پنجشنبه نیز در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد برگزیت گفته بود آمریکا نیز زمانی که استقلال از بریتانیا را اعلام کرد، حرکت موفقیت‌آمیزی را رقم زد.

موضع‌گیری بولتون درحالی است که تلاش‌های ترزا می، نخست‌وزیر فعلی بریتانیا،‌ برای رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر خروج کشورش از این اتحادیه به موفقیت نرسید و این موضوع حتی ادامه نخست‌وزیری او را با چالش روبه‌رو کرد.

او روز سوم خرداد، با اعلام استعفای خود از نخست‌وزیری و رهبری حزب محافظه‌کار اعلام کرد که جمعه هفتم ژوئن (۱۷ خرداد) از رهبری حزب محافظه‌کار کنار می‌رود. قرار است این کناره‌گیری پس از سفر ترامپ به بریتانیا اتفاق بیفتد.

کابینه نخست‌وزیر فعلی بریتانیا، مذاکرات فشرده‌ای را برای خروج از اتحادیه اروپا انجام داده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More