شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جانسون با وجود شکست در پارلمان بر برگزیت بدون تاخیر تاکید کرد

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، درباره تصویب اصلاحیه‌ تاخیر برگزیت در پارلمان این کشور ابراز تاسف کرد و گفت همه تلاش خود را به کار خواهد بست تا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در موعد مقرر خود در ۳۱ اکتبر انجام گیرد.

نمایندگان پارلمان بریتانیا، روز شنبه ۲۷ مهر، با ۳۲۲ رای مثبت در مقابل ۳۰۶ رای منفی، اصلاحیه تاخیر برگزیت را به تصویب رساندند. 

بر اساس این اصلاحیه، لندن باید از اتحادیه اروپا درخواست کند تا تاریخ خروج بریتانیا از این اتحادیه را به مدت سه ماه عقب بیاندازد. همچنین رای‌گیری درباره توافق جدید باید تا زمانی که تمامی قوانین لازم برای اجرای آن به تصویب پارلمان نرسیده، به تعویق بیافتد.

اما جانسون در واکنش به این تصمیم پارلمان گفت: «من با اتحادیه اروپا درباره تعویق گفت‌وگو نخواهم کرد و [این] قانون نمی‌تواند مرا وادار به این کار کند.»

او ادامه داد: «من به دوستان و همکارانم در اتحادیه اروپا دقیقا آنچه را که طی ۸۸ روز گذشته، از زمان خدمتم به عنوان نخست وزیر گفته‌ام، خواهم گفت: اینکه هرگونه تعویق [برگزیت] برای این کشور، اتحادیه اروپا و دموکراسی ناگوار خواهد بود.»

نخست وزیر بریتانیا قول داد که هفته آینده لایحه جدیدی را که در آن برگزیت بدون تاخیر پیشنهاد شده، برای رای‌گیری به پارلمان این کشور ارائه کند.

در واکنش به تصمیم پارلمان بریتانیا، کمیسیون اروپا اعلام کرد که این بر عهده دولت بریتانیا خواهد بود که در اسرع وقت این کمیسیون را درباره مراحل بعدی مطلع کند.

همچنین دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که هرگونه مهلت اضافی برای خروج بریتانیا به نفع هیچ‌کس نیست.

دو روز پیش، جانسون اعلام کرد که با اتحادیه اروپا بر سر یک توافق «جدید» برگزیت به توافق رسیده است.

با این حال، جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر در بریتانیا، گفته بود که این توافق حتی از توافق ترزا می، نخست‌وزیر قبلی هم بدتر است.

همزمان، مقام‌های حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی گفته بودند این نگرانی وجود دارد که توافق برگزیت به قطع رابطه ایرلند شمالی و بریتانیا در زمینه مسائل گمرکی و قانونی منجر شود.

نایجل فاراژ، رهبر حزب برگزیت، و از حامیان اصلی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز درباره توافق جدید ابراز نارضایتی کرد و گفته بود: «تعویق برگزیت و برگزاری انتخابات را به تصویب توافق جانسون در پارلمان ترجیح می‌دهم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More