شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
ادوارد اسنودن مدعی شد

جاسوس‌افزار اسرائیلی در ردیابی و قتل خاشقجی نقش داشته است

 

ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، می‌گوید یک جاسوس‌افزار اسرائیلی در ردیابی و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، استفاده شده است.

بر اساس ادعای اسنودن، شرکتی اسرائیلی NSO Group که در زمینه تولید و فروش ابزارهای پیچیده هک به دولت‌ها، ارتش‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی فعال است، در انجام این کار به عربستان کمک کرده است.

گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهند NSO Group همان شرکت سازنده ابزار هک گوشی‌های آیفون بود که در سال ۲۰۱۶ اپل را مجبور کرد یک به‌روز رسانی فوری برای سیستم‌عامل خود عرضه کند.

این شرکت همچنین جاسوس‌افزاری به نام «پگاسوس» دارد که هکرها را قادر می‌سازد به عکس‌ها، پیام‌ها، میکروفون و دوربین گوشی‌های قربانیان خود دسترسی داشته باشند؛ ابزاری که دولت‌ها از آن برای رصد مخالفان خود در خارج از مرزها استفاده می‌کنند.

توضیحات اسنودن در این رابطه به صورت ویدیویی در کنفرانسی که در شهر تل‌آویو برگزار می‌شد، مطرح شد.

او معتقد است عربستان سعودی از طریق آلوده کردن دستگاه یکی از نزدیکان خاشقجی که در کانادا زندگی می‌کند، او را هدف قرار داده و به کمک ابزار جاسوسی اسرائیلی، اطلاعات مورد نیاز درباره او را تهیه کرده است.

منظور اسنودن از دوستان نزدیک خاشقجی، عمر عبدالعزیز است؛ منتقد عربستانی که در سال جاری تلفن هوشمندش به «پگاسوس» آلوده شده بود. عبدالعزیز که در کانادا زندگی می‌کند، در سال ۲۰۱۴ از ترس مجازات در عربستان درخواست پناهندگی سیاسی کرده بود.

بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، خاشقجی و عبدالعزیز همکاران صمیمی بودند و پروژه‌های مختلفی را با کمک هم مدیریت می‌کردند.

یکی از این پروژه‌ها، فیلم کوتاهی با موضوع حقوق بشر بود و دیگری ایده‌ای در مورد ساخت یک «ارتش» آنلاین داخل عربستان سعودی؛ طرحی که ممکن است خشم مقامات سعودی را برانگیخته و دلیل قتل خاشقجی باشد.

عمر عبدالعزیز ماه پیش به واشنگتن‌پست گفته بود ماموران اطلاعاتی سعودی تلفنش را هک و برادرانش را بازداشت کرده‌اند و دوستانش را دزدیده و شاید کشته‌ باشند.

اسنودن در توصیف NSO Group می‌گوید آن‌ها «بدترین بدترین‌ها» در زمینه فروش این‌گونه ابزارهای جاسوسی هستند؛ ابزارهایی که به‌طور گسترده برای نقض حقوق مخالفان و فعالان مدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More