شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تیلرسون در بیروت: روند افزایش تسلیحات حزب‌الله خطری برای امنیت لبنان است

 

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری مشترکی با سعد الحریری نخست وزیر لبنان، گفته که روند افزایش  تسلیحاتی حزب‌الله و دخالت‌های آن در نزاع‌های منطقه، خطری برای امنیت این کشور است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تیلرسون روز پنج‌شنبه۲۶ بهمن‌ماه بیان داشت که آمریکا بین بخش سیاسی و شاخه نظامی حزب‌الله لبنان تفاوتی نمی‌بیند.   

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اختلافات اخیر مرزی بین اسرائیل و لبنان، افزود: «ما با اسرائیل و لبنان برای آرام نگه‌داشتن مرزها همکاری می‌کنیم. در این رابطه، گفت‌وگوهایی سازنده در جریان است و ما از اسرائیل می‌خواهیم در این راستا همکاری کند».

اودر ادامه گفت که «آمریکا از لبنان نخواسته تا از حقوق خود در اختلاف مرز آبی با اسرائیل صرف‌نظر کند. ما به دنبال یک راه‌حل هستیم».

تیلرسون گفت که «واشینگتن به تعهدات خود در حمایت از نیروهای مسلح لبنانی پایبند خواهد بود».

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش  درباره رابطه واشینگتن و آنکارا گفت که ترکیه از همپیمانان آمریکا در جنگ علیه داعش است. او تأکید کرد که کشورش هرگز به یگان‌های مدافع خلق سلاح سنگین نداده، تا آن‌ها را پس بگیرد.

ترکیه بارها از آمریکا خواسته که سلاح‌هایی را که به نیروهای کُرد در سوریه داده است، از آن‌ها پس بگیرد.

وزیر خارجه آمریکا درباره ایران گفت که واشینگتن خواهان توقف نقش منفی ایران در منطقه است. او افزود: « با شرکای اروپایی‌مان گفت‌گوهای بسیار سودبخشی بر سر موضوع توافق هسته‌ای ایران داشتیم ولی هنوز به مرحله اجرا درنیامده‌ است».  

از سوی دیگر، سعد الحریری نخست وزیر لبنان در پاسخ به سؤولات خبرنگاران بر موضع بی‌طرفی کشورش در نزاع‌های منطقه، تأکید کرد. او گفت که دولتش اجازه نمی‌دهد لبنان به قربانی اختلافات منطقه‌ای تبدیل شود.

در این کنفرانس قرار بود جبران باسیل وزیر خارجه لبنان به همراه همتای آمریکایی خود شرکت کند، اما حضور ناگهانی سعد الحریری نخست وزیر لبنان به جای باسیل، برای برخی از خبرنگاران سؤال برانگیز بود.

برخی تحلیلران پیش‌بینی کرده‌اند که اختلاف مواضع باسیل نزدیک به حزب الله و حریری درباره بسیاری از مسائل منطقه، دلیل اصلی عدم حضور وزیر خارجه لبنان در این کنفرانس بوده است.

تیلرسون در سفر خود به لبنان با رؤسای سه قوه این کشور یعنی، میشل عون رئیس جمهور، نبیه بری رئيس پارلمان و سعد الحریری نخست وزیر، ملاقات کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More