شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تیلرسون بدون اظهارنظر درباره نتیجه‌ی سفرش، منطقه را ترک کرد

 

رکس تیلرسون، وزیر خارجه‌ی آمریکا، که برای میانجی‌گری در بحران عربستان و متحدانش با قطر، به این کشورها سفر کرده‌ است، روز پنج‌شنبه ۲۲ تیرماه، پس از دیدار با شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، بدون برگزاری کنفرانس خبری، دوحه را به‌سمت واشنگتن ترک کرد.

خبرنگار شبکه‌ی الجزیره که در سالن کنفرانس‌ها در دوحه، منتظر کنفرانس خبری مشترک تیلرسون و مقامات قطری بود، گفت که وزیر خارجه‌ی قطر، حاضر به اظهار نظر درباره‌ی نتایج گفت‌وگوهای دو روزه‌اش با مقامات سه کشور عربستان، کویت و قطر نشده است.

وزیر خارجه‌ی ‌‌آمریکا، پیش از ترک دوحه به‌سمت واشنگتن، با شیخ محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، همتای قطری خود و محمدعبدالله المبارک‌الصباح، وزیر مشاور در امور پارلمان کویت، نشستی سه جانبه برگزار کرد.

از این نشست و نشست روز گذشته‌ی تریلسون با وزیران خارجه‌ی چهار کشور عربی در جده، هیچ گزارش رسمی منتشر نشده است.

وزیر خارجه‌ی آمریکا، روز گذشته، در دیدارهایی فشرده، با ملک سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان، محمد بن سلمان، ولی‌عهد آن کشور و وزیران خارجه‌ی ۴ کشور عربی قطع کننده روابط با قطر، در جده گفت‌وگو کرد.

او سپس بدون برگزاری کنفرانس خبری، جده را به‌سمت کویت ترک کرد و پس از گفت‌وگو با شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر آن کشور، به‌سمت دوحه رفت و با شیخ تمیم دیدار کرد.  

تحولات دو روز گذشته نشان می‌دهد که بحران چهار کشور عربی و قطر، در صورت پافشاری بر مواضع اعلام شده، تا هفته‌ها و شاید ماه‌ها، ادامه خواهد یافت.

وزیران خارجه‌ی چهار کشور عربی قطع کننده‌ی روابط با قطر، امروز، پنج‌شنبه در بیانیه‌ای مشترک، اعلام کردند که در دیدار با تیلرسون، بر خواسته‌های خود تأکید کرده‌اند.

تعطیلی شبکه‌ی الجزیره، قطع حمایت قطر از گروه‌هایی نظیر «داعش»، «النصره» و «اخوان المسلمین» و نیز کاهش روابط با ایران، ازجمله خواسته‌های ۴ کشور عربی، از قطر است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More