شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توافق نیروهای کرد شمال سوریه با دولت بشار اسد

 

«نیروهای دموکراتیک سوریه»، به منظور مقابله با عملیات نظامی ارتش ترکیه، با دولت مرکزی سوریه و حکومت بشار اسد به توافق رسیدند. «نیروهای دموکراتیک سوریه» شامگاه‌ یک‌شنبه بیست‌ویکم مهرماه ضمن تایید این خبر در بیانیه‌ای اعلام کردند که نیروهای دولتی در امتداد مرزهای شمالی با ترکیه مستقر خواهند شد.

بنابه برخی از گزارش‌ها، نیروهای آمریکایی از ظهر روز یک‌شنبه، به وقت محلی، مواضع خود در شهر کوبانی را در شمال سوریه ترک کرده‌اند. منابع دولتی سوریه می‌گویند نیروهای ارتش سوریه به این منطقه اعزام شده‌اند. این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا هنوز این گزارش‌ها را تایید نکرده است.

خبرگزاری رسمی سوریه نیز شامگاه یک‌شنبه اعلام کرد واحدهایی از ارتش سوریه به منظور مقابله با نیروهای ترکیه به شمال این کشور فرستاده شده‌اند.

پیشتر نیز در روز یک‌شنبه،خبرگزاری رویترز  به نقل از احمد سلیمان، از اعضای ارشد حزب دموکراتیک پیشرو کردستان سوریه، نوشته بود که مذاکراتی میان نمایندگانی از دولت سوریه و نیروهای کرد شمال سوریه در پایگاه «حمیمیم»، در استان لاذقیه، در جریان است.

 

 

پایگاه هوایی «حمیمیم» از مراکز نظامی است که در اختیار دولت روسیه قرار داد. بنابر گزارش‌ها، روسیه در انجام مذاکرات میان نیروهای کرد و نمایندگان دولت مرکزی در دمشق نقش داشته است.

پیشتر «دیدبان حقوق بشر سوریه» در گزارشی اعلام کرده بود که بر پایه توافق صورت گرفته، نیروهای  دموکراتیک سوریه قرار است طی چهل و هشت ساعت شهرهای کوبانی(عین‌العرب) و منبج را به نیروهای ارتش سوریه تحویل دهند.

در همین رابطه یکی از فرماندهان «نیروهای دموکراتیک سوریه» گفت: «ما باید میان امتیاز دادن و از بین رفتن مردم یکی را انتخاب کنیم و ما زندگی را بر می‌گزینیم.» به گفته این فرمانده نظامیان کرد «ما می‌دانیم که دردناک است اما باید به مسکو و بشار اسد امتیاز بدهیم.»

در همین حال یکی از مشاوران رجب‌طیب اردوغان، درباره احتمال درگیری میان نیروهای ترکیه با ارتش سوریه هشدار داد.

کاخ ریاست جمهوری فرانسه نیز بامداد دوشنبه پس از یک جلسه اضطراری، اعلام کرد: «در ساعت‌های آینده اقداماتی در جهت حفظ امنیت نیروهای نظامی و غیرنظامی فرانسه در سوریه به عمل می‌آید.» دفتر ریاست جمهوری فرانسه توضیح‌ بیشتری درباره این اقدام‌ها نداده است.

در خبری مرتبط، شبکه خبر العربیه شامگاه یک‌شنبه به نقل از منابع خود نوشت که جنگنده‌های نیروی ائتلاف، یک کاروان نظامی ارتش سوریه را در جنوب شهر رقه هدف قرار دادند.

در همین حال، مارك اسپر، وزیر دفاع آمریکا، شامگاه‌ یک‌‌شنبه ضمن تایید خبر خروج هزار نیروی آمریکایی از شمال سوریه، در اظهارنظری گفت «به نظر می‌رسد ترکیه در جریان عملیات نظامی خود در شمال سوریه مرتکب جنایات جنگی شده است.» 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More