شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توافق آمریکا و کره جنوبی برافزایش توان موشکی این کشور

 

ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی روز جمعه ۱۱ شهریور برای تقویت و افزایش توان سامانه دفاعی کره جنوبی با یکدیگر توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید از توافق فروش میلیارد‌ها دلار سلاح از سوی واشنگتن به کره‌جنوبی خبر داد.

این توافق تنها چند روز پس از پرتاب موشک بالستیک کره‌شمالی بر فراز ژاپن صورت می‌گیرد.

پارک سو‌هیون سخنگوی کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی، توافق حاصله میان دونالد ترامپ رئیس جمهورامریکا و مون‌جائه‌این رئیس جمهور کره جنوبی را برای تقویت توان موشکی کره جنوبی و افزایش توان بازدارندگی این کشور تایید کرد.

پیونگ‌یانگ، روز سه‌شنبه ۷ شهریور یک فروند موشک بالستیک میان‌برد «هوواسانگ۱۲» را بر فراز ژاپن پرتاب کرد.

گفته می‌شود که این پرتاب صرفا پاسخی به تمرینات مشترک نظامی آمریکا و کره‌جنوبی بوده است.

این پرتاب در روزهای پایانی این تمرینات مشترک ۱۰ روزه که هر ساله برگزار می‌شود و کره‌شمالی آن را به عنوان تهدیدی جدی علیه خود قلمداد می‌کند صورت گرفت.

ترامپ تاکید کرده که در قبال رفتارهای ماجراجویانه کره‌شمالی تمامی گزینه‌های احتمالی را مد نظر دارد و هر تهدیدی را از سوی کره شمال با خشم وآتش پاسخ خواهد داد.

این در حالی است که روز پنج شنبه ۹ شهریور بمب‌افکن‌های سنگین ایالات متحده و جنگنده‌های رادار گریز این کشور با مشارکت جنگنده‌های کره‌جنوبی در یک نمایش قدرت عملیات بمباران مواضع فرض کره‌شمالی را به اجرا گذاشتند.

کاخ سفید روز جمعه ۱۰ شهریور طی بیانیه‌ای از گفتگوی تلفنی میان دونالد ترامپ و مون‌جائه‌این  در ارتباط با رفتار‌های بی‌ثبات کننده کره شمالی خبر داد.

در این بیانیه آمده است که رهبران دو کشور بر لزوم افزایش اتحاد از طریق افزایش همکاری‌های دفاعی و تقویت توانایی‌های نظامی کره جنوبی توافق کردند.

بر اساس این بیانیه ترامپ موافقت ضمنی خود را با فروش میلیاردها دلار تجهیزات نظامی به کره جنوبی اعلام کرده است.

پارک سوهیون، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی، گفت که رهبران دو کشور به طور رسمی بر سر کاهش محدودیت‌های کره‌جنوبی در دسترسی به موشک‌های بالستیک دور‌برد به توافق رسیده‌اند. کره جنوبی امیدوار است تا این توافق به سرعت نهایی شود.

در حال حاضر، قرارداد دو جانبه‌ای که میان ایالات متحده آمریکا و سئول وجود دارد، محدود به موشک‌های بالستیک با حداکثر برد ۸۰۰ کیلومتر و توان بارگیری ۵۰۰ کیلوگرم است.

کره‌جنوبی خواستار دو برابر شدن میزان توان بارگیری موشک‌های خود برای حمل کلاهک هسته‌ای است. پنتاگون نیز گفته است که در حال حاضر مشغول بررسی این درخواست می باشد.

بر اساس توافق حاصله در سال ۲۰۰۱ (سالی که کره جنوبی به«رژيم کنترل تکنولوژی موشکی» پیوست) کره جنوبی به راکت‌هایی با برد تنها ۳۰۰ کیلومتر دسترسی دارد. این محدودیت به دلیل نگرانی ایالات متحده در رابطه با آغاز یک مسابقه تسلیحاتی در شمال شرقی آسیا است.  

با این حال، پس از آزمایش یک موشک دور‌برد توسط کره‌شمالی در سال ۲۰۱۲، سئول توانست با گفت‌وگو، میزان برد موشک‌های خود را به ۸۰۰ کیلومتر افزایش دهد و با این‌کار تهدیدی جدی برای تسلیحات نظامی کره‌شمالی که تا پیش از آن از دسترس خارج بودند ایجاد کند. این افزایش برد، دسترسی کره جنوبی به بخش‌هایی از ژاپن و چین را نیز میسر ساخت.

در حال حاضر تنش موجود در شبه جزیره کره در بالاترین سطح خود پس از آزمایشات موشکی کره شمالی رسیده است.

درخواست‌های بی‌شماری در کره‌جنوبی جهت ساخت سلاح‌های هسته‌ای بومی به منظور دفاع از خود در مقابل تهدیدات احتمالی خارجی وجود دارد.

کره جنوبی که در حال حاضر میزبان ۲۸ هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی است، بر اساس معاهده انرژی اتمی سال ۱۹۷۴ که با واشنگتن به امضا رسانده است، حق ساخت سلاح‌های اتمی را ندارد و در ازای آن از چتر اتمی ایالات متحده در مقابل حملات احتمالی بهره‌مند است.

پارک گفت که هر دو رهبر با اعمال حد‌اکثر تحریم‌ها بر کره‌شمالی برای بازگرداندن آن به پای میز مذاکره موافقت کرده‌اند.

با این وجود ترامپ در آخرین اظهار نظر خود گفته بود که در برابر رفتارهای کره‌شمالی گفتگو بی‌معنی است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More