شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تهدید ترامپ به اعمال تعرفه جدید ۱۰۰ میلیارد دلاری بر کالاهای چینی

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، دستور داده است تا طرح اعمال ۱۰۰میلیارد دلار تعرفه اضافی بر واردات چینی در دست بررسی قرار گیرد.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ پنج‌شنبه ۱۶ فروردین در جدیدترین واکنش خود به اقدام تلافی‌جویانه چین در مقابل اقدامات تنبیهی آمریکا، به مقامات دولتش دستور داده تا اعمال تعرفه‌های بیشتر بر کالاهای چینی را بررسی کنند.

ترامپ همچنین اعلام کرده که نماینده تجاری آمریکا معتقد است چین به شیوه ناعادلانه‌ای از حق مالکیت معنوی آمریکایی‌ها بهره می‌گیرد.  

ترامپ روز جمعه ۱۱ اسفندماه از اعمال تعرفه‌ ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و ۱۰ درصدی بر واردات آلومینیوم خبر داد. در واکنشاین اقدام، وزارت بازرگانی چین نیز در اعلام کرد که بر تعدادی از اقلام وارداتی از آمریکا به ارزش ۵۰ میلیارد دلار تعرفه اعمال می‌کند.

دفتر نمایندگی تجاری آمریکا فهرست جدیدی برای اعمال تعرفه را اعلام کرد که شامل ۱۳۰۰ کالای وارداتی دیگر از کشور چین مانند تکنولوژی ارتباطی، صنایع هوا-فضا و نیز محصولات رباتیک بودند. سال گذشته شرکت‌های آمریکایی محصولات کامپیوتری به ارزش ۱۳۷ میلیارد دلار به چین صادر کردند.

تلویزیون دولتی چین اتخاذ چنین سیاستی از جانب آمریکا را «مسخره» خوانده است.

چین که همواره اعلام کرده که از جنگ تجاری هراسی ندارد و مقابله به مثل می‌کند نیز دوباره و در اقدامی مشابه فهرست جدیدی از تعرفه‌ها را بر روی محصولات وارداتی از آمریکا اعلام کرد. محصولاتی از جمله صنایع خودرو، محصولات شیمیایی و نیز محصولات کشاروزی مانند سویا هدف تعرفه‌های جدید از سوی چین قرار گرفتند.

ترامپ در واکنش گفته که «چین به جای یافتن راه‌حل، تصمیم به ضربه زدن به کشاورزان ما گرفته است». وزارت کشاروزی آمریکا اعلام کرده که به دنبال یافتن راه‌هایی برای جبران خسارات وارده بر کشاورزانی است که در اثر تعرفه‌های چین دچار مشکل می‌شوند.

اگرچه مذاکرات رسمی برای حل این بحران هنوز انجام نشده، اما یک مقام که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفته که آمریکا خواهان گفت‌گو با چین بر سر این موضوع است.

روند این جنگ تجاری روسای شرکت‌های بزرگ را در هر دو طرف نگران کرده است. دین گارفیلد، رئیس شورای صنایع تکنولوژیک و اطلاعات گفت که اعمال تعرفه‌های بیشتر «غیر مسئولانه» است. متیو شای، رئیس فدراسیون ملی فروشندگان آمریکا نیز در واکنش به این تحولات گفت: «جنگ تجاری که می‌گوییم همین است، ما از اول در مورد آن هشدار داد‌ه‌ایم؛ خانواده‌های آمریکایی بازنده آن خواهند بود».

چین هنوز به تصمیم آمریکا برای اعمال ۱۰۰ میلیارد دلار دیگر تعرفه بر کالاهای خود واکنشی نشان نداده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More