شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تهدید به عملیات نظامی علیه قطر ازسوی عربستان‌سعودی

 

عربستان سعودی تهدید کرده‌‌است که اگر قطر به سامانه پدافند موشکی اس۴۰۰ مجهز شود، آماده عملیات نظامی علیه این کشور خواهد بود.

روزنامه لوموند فرانسه، روز جمعه ۱۱ خردادماه در گزارشی نوشت که پادشاه عربستان در نامه‌ای به امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، تهدید کرده‌است ریاض آماده حمله به قطر درصورت تجهیز این کشور به سامانه موشکی اس۴۰۰ است. در این نامه، از پاریس خواسته شده است تا با فشار بر قطر، مانع از دستیابی دوحه به این سامانه پدافند هوایی روسی شود.

بر اساس این گزارش، فهد بن‌محمد العطیه، سفیر قطر در روسیه، ژانویه امسال (دی‌ماه ۹۶) تأیید کرده بود که کشورش قصد دارد این سامانه‌ موشکی ضدهوایی را که یکی از کارآمدترین سامانه‌های دفاعی در جهان به‌شمار می‌رود، خریداری کند. او گفته بود مذاکرات با کرملین در این زمینه در «مراحل پیشرفته» است.

ملک‌سلمان، پادشاه عربستان، در نامه‌ای که محتوای آن ازسوی یک منبع فرانسوی نزدیک‌به این پرونده به اطلاع لوموند رسیده، «نگرانی عمیق» خود را از مذاکرات جاری میان دوحه و مسکو برای خرید این سامانه اعلام کرده است.

به گزارش لوموند، پادشاه عربستان نگران است که استقرار سامانه اس۴۰۰ در خاک قطر، پیامدهایی برای امنیت حریم هوایی عربستان داشته باشد و تنش‌ها را افزایش دهد.

ملک‌سلمان در این نامه نوشته، در چنین شرایطی «عربستان آماده به‌کارگیری هرگونه اقدام لازم برای از میان بردن این سامانه دفاعی، ازجمله اقدام به حمله نظامی» خواهد بود و از مکرون برای جلوگیری از فروش این سامانه به قطر و حفظ ثبات منطقه کمک خواسته است.

وزارت خارجه فرانسه از دادن توضیحات در این‌باره خودداری کرده‌ است و مقام‌های عربستان هم تا زمان انتشار این گزارش، پاسخی به لوموند نداده‌اند.

یک‌سال پس‌از آغاز تنش‌ها میان کشورهای حاشیه خلیج فارس، هنوز هیچ نشانه‌ای از  بهبود وضعیت دیده نمی‌شود. عربستان، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن سال گذشته میلادی (۱۵خرداد۹۶) روابط خود با قطر را قطع و تمام گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی خود با این کشور را مسدود کرده‌اند.

این کشورها قطر را به حمایت از جنبش‌های تروریستی در خاورمیانه و نزدیکی با ایران متهم می‌کنند.

از آن زمان، قطر به خرید تسلیحات نظامی سرعت داده است؛ در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ میلادی، این کشور قراردادی ۵میلیارد یورویی برای خرید ۷ ناو جنگی ایتالیایی، قراردادی ۱۲میلیارد یورویی برای خرید حدود ۳۰ فروند اف‌۱۵آمریکایی و قراردادی ۵ونیم میلیارد یورویی برای خرید ۲۴ جت جنگی تایفون امضا کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More