شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تنش میان روسیه و ترکیه پس از افزایش درگیری‌ها در ادلب سوریه

 

در حالی که سازمان ملل متحد از افزایش آوارگان در شمال غرب سوریه خبر داده، کنستانتین کساچف، رییس کمیته روابط خارجی شورای فدراسیون روسیه، به ترکیه درباره حملات این کشور در منطقه ادلب سوریه هشدار داد.

کساچف، روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن، در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که حملات ترکیه در ادلب، به توافقات میان روسیه و ترکیه درباره سوریه شدیدا آسیب می‌رساند.

ترکیه، روز دوشنبه ۱۴ بهمن اعلام کرد که در پی کشته شدن پنج سرباز و یک غیرنظامی این کشور در منطقه ادلب از سوی نیروهای نظامی سوریه،‌ نیروهای ارتش این کشور را مورد حمله قرار داده و دست‌کم ۳۰ نفر از آن‌ها را کشته است.

این حملات ترکیه، شامل حمله‌ هوایی جنگنده‌ها و آتش توپخانه‌ای علیه اهداف نظامی سوریه بود و به گفته رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، در جریان این حمله‌ها «بین ۳۰ تا ۳۵ نظامی سوریه» کشته شدند.

دیوید سوانسون، سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه، اعلام کرد که طی دو ماه گذشته، حدود ۵۲۰ هزار نفر که ۸۰ درصد آنان زنان و کودکان هستند، در منطقه شمال غرب سوریه آواره شده‌اند.

ارتش رژیم بشار اسد که از حمایت نظامی روسیه برخوردار است، در هفته‌های اخیر، بدون توجه به توافقات پیشین، عملیاتی را برای تصرف شهرهای استان ادلب آغاز کرده است. 

سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد گفت: «خشونت‌های تقریبا روزانه صدمات غیرقابل توجیهی به صدها هزار نفر از مردم ساکن این منطقه وارد کرده است.»

او با بیان این که بیشتر آوارگان ساکنان مناطق جنگی جنوب استان ادلب هستند، تاکید کرد که با موج جدید آوارگان، شرایط انسانی در سوریه وخیم‌تر شده است. 

رژیم بشار اسد که اکنون کنترل بیش از ۷۰ درصد خاک سوریه را در دست دارد، مصمم است که بر تمامی این کشور مسلط شود.

همزمان روز سه‌شنبه، خبرگزاری رسمی دولت سوریه، گزارش داد که چهار تاسیسات گازی و نفتی در این کشور شامگاه دوشنبه هدف حمله پهپادهای نظامی قرار گرفته و آتش گرفته‌اند.

علی غانم، وزیر نفت و منابع معدنی سوریه به سانا، گفت که به دو کارخانه گاز در ایبلا در استان حمص و الوسطی و همچنین ایستگاه گاز الریان و یک پالایشگاه در حمص حمله شد.

هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. با وجود تسلط دولت دمشق بر برخی از تاسیسات گازی و نفتی، اکنون کنترل اصلی‌ترین منابع هیدروکربن سوریه در اختیار ائتلاف نیروهای دموکراتیک سوریه، شامل نیروهای کرد و عرب مخالف بشار اسد است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More