شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تمدید وضعیت اضطراری در بیروت؛ فرستادگان آمریکا، فرانسه و ایران در راه لبنان

 

 

با ادامه اعتراض‌های شهروندان، پارلمان لبنان وضعیت اضطراری اعلام شده از سوی دولت را برای دو هفته دیگر در بیروت تمدید کرد.

هم‌زمان با تایید این تصمیم و تشدید فضای امنیتی در بیروت، اعلام شده که فرستادگان فرانسه و آمریکا وارد لبنان خواهند شد. برخی رسانه‌ها نیز از سفر وزیر امور خارجه ایران به این کشور در روز جمعه خبر می‌دهند.

نمایندگان پارلمان لبنان در جلسه روز پنج‌شنبه ۲۳ مردادماه  تمدید دو هفته‌ای وضعیت اضطراری که پس از انفجار بیروت از سوی دولت اعلام شده بود، تایید کردند. 

با ادامه اعتراض‌ها در این کشور، نبیه بری، رییس پارلمان، نیز خواستار تشکیل فوری دولت جدید شد. 

 

 

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع سیاسی بلندپایه نوشت این اظهارات بری در راستای ارسال این پیام است که با وجود کناره‌گیری دولت، مجلس هنوز حاضر است.

با اعزام نیروهای نظامی بیشتر به خیابان‌های بیروت، قانون وضعیت اضطراری به ارتش اجازه می‌دهد که به مقابله با اعتراض‌های شهروندانی بپردازد. آن‌ها در روزهای گذشته در خیابان‌های بیروت خواستار کناره‌گیری طبقه سیاسی حاکم شده‌اند.

اکنون قانون وضعیت اضطراری ارتش را مجاز می‌کند محل‌های تجمع در شهر را ببندد و از هرگونه تجمعی که تهدید «امنیت ملی» به حساب می‌آید، جلوگیری کند. 

گسترش حوزه اختیار قضایی دادگاه‌های نظامی برای محاکمه غیرنظامیان، حمله به منازل شهروندان در هر زمان و بازداشت کسانی که در فعالیت‌های «علیه امنیت ملی» فعال بوده‌اند نیز از جمله دیگر اختیارات این قانون برای ارتش است.

دولت پس از انفجار بندر بیروت، در روز پنجم ماه اوت وضعیت اضطراری اعلام کرده بود. اما براساس قانون این کشور تمدید این وضعیت برای بیش از هشت روز نیاز به تایید پارلمان دارد.



 

فرستادگان آمریکا و فرانسه در راه بیروت

تایید تصمیم دولت برای تمدید وضعیت اضطراری هم‌زمان با آن است که براساس گزارش‌ها فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه و دیوید هیل، فرستاده آمریکا، قرار است وارد بیروت شوند. 

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه،‌ در زمان حضور در بیروت خواستار اصلاحات سیاسی در لبنان شده بود. 

گزارش‌ها حاکیست فرستاده آمریکا نیز برای تاکید بر همین اصلاحات وارد این کشور می‌شود. 

هم‌زمان با ادامه مذاکرات برای تشکیل دولت جدید،‌ سفیر آمریکا می‌گوید اراده آمریکا بر حمایت از دولتی است که «منعکس‌کننده اراده مردم» و «متعهد به برنامه اصلاحات» باشد.

 

ظریف جمعه به لبنان می‌رود

شبکه خبری المیادین، نزدیک به حزب‌الله لبنان، روز پنج‌شنبه نوشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز روز جمعه به بیروت خواهد رفت.

 

 

مقام‌های ایرانی هنوز به این خبر واکنش نشان نداده‌اند. در صورت سفر ظریف، این نخستین سفر یک مقام دولت ایران به لبنان پس از انفجار بیروت و شروع اعتراض‌ها خواهد بود.

معترضان لبنانی در شعارهای خود خواستار  دخالت نکردن جمهوری اسلامی در امور کشورشان شده بودند.

 

ادامه اعتراض و درگیری‌ها

دور تازه اعتراض‌ها در لبنان پس از انفجار بیروت با انتقاد از نگهداری دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در بندر این شهر و رعایت نشدن ملاحظات امنیتی در ارتباط با آن‌، آغاز شده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته بود مقام‌های امنیتی لبنان ماه گذشته به رییس‌جمهوری و نخست‌وزیر این کشور درباره ذخیره نیترات‌ آمونیوم در بندر بیروت هشدار داده بودند.

شهروندان معترض در شب‌های گذشته با تجمع در نقاط مختلف بیروت، شعارهایی علیه مقام‌های این کشور از جمله نخست‌وزیر و رییس‌جمهوری سر دادند. نیروهای نظامی نیز در مقابل از گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور علیه معترضان استفاده کردند.

با ادامه اعتراض‌ها روز دوشنبه حسن دیاب، نخست‌وزیر لبنان، از مقام خود استعفا کرد. همچنین هشت نماینده پارلمان نیز استعفا کردند که مورد تایید قرار گرفت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More