شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تمدید معافیت عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران؛ اشرف غنی می‌گوید افغانستان هم معافیت دارد

دولت دونالد ترامپ با تمدید نود روزه معافیت عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران موافقت کرده است، همزمان اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید، کالاهای صاداراتی افغانستان به ایران از تحریم‌های آمریکا معاف شده است.

یک مقام وزارت امورخارجه آمریکا که نامش فاش نشده، به شبکه آمریکایی سی‌ان‌بی‌سی گفت: «هرچند که این معافیت با هدف کمک به عراق برای جبران کاستی‌هایش است، اما با به گفت‌وگوهایمان با متحدان عراقی درباره تحریم‌های ایران ادامه خواهیم داد.»

مهلت معافیت قبلی آمریکا که در ماه دسامبر آغاز شده بود، صبح روز نوزدهم مارس به پایان رسید.

 

همزمان رئیس جمهوری افغانستان، از بازرگانان این کشور خواسته تا به ایران کالا صادر کنند. غنی گفت، بازرگانان افغان در کنار این کار می‌توانند از اروپا و کشورهای دیگر که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند به ایران کالا بفروشند، ابتدا کالاهای این کشورها را به افغانستان وارد و از طریق افغانستان به ایران صادر کنند.

 غنی این سخنانان را در جمعی از بازرگانان افغان در امارات بیان کرده  است. پیشتر بندر چابهار در ایران از تحریم‌های آمریکا معاف شده بود.

عراق نیز  با وجود اینکه دومین تولیدکننده نفت خام در جهان است، اما به علت سال‌ها جنگ و کمبود سرمایه‌گذاری، با مشکل تأمین انرژی مواجه است و ۴۵ درصد برق خود را از ایران وارد می‌کند.

با این حال، عراق در پرداخت پول برق وارداتی به ایران دچار مشکل است و در این زمینه به تهران بدهی دارد. در سفر اخیر حسن روحانی به عراق اعلام شد که بغداد بخشی از بدهی‌های خود به تهران را پرداخت کرد.

همچنین عراق از ایران روزانه ۲۸  میلیون متر مکعب گاز طبیعی وارد می‌کند.

ایران سومین شریک بزرگ تجاری عراق محسوب می‌شود و حسن روحانی نیز در سفر به بغداد در تلاش بود تا روابط اقتصادی این دو کشور را با وجود تحریم‌های آمریکا گسترش دهد.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند که با وجود قصد آمریکا برای فشار بیشتر به ایران، مورد عراق یک مورد استثنایی است. زیرا فشار بیشتر به ایران در عراق ممکن است به ناامنی و بی ثباتی در عراق منجر شود. زیرا اگر معافیت‌ آمریکا نباشد، عراق یک سوم انرژی خود را یکشبه از دست می‌دهد.

با این وجود، دولت آمریکا همچنان مصمم است که فشار علیه تهران را در دیگر عرصه‌ها افزایش دهد.

چندی پیش خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه از قصد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری برای کاهش ۲۰ درصدی صادرات نفت ایران تا ماه مه و رساندن آن به زیر یک میلیون بشکه در روز خبر داد.

آمریکا معافیت برخی کشورها مثل چین و هند از تحریم‌های ایران را به شرطی تمدید خواهد کرد که مجموع واردات نفت این کشورها از ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز برسد.

اعلام تمدید معافیت عراق از تحریم‌های ایران همزمان با سفر مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا به سه کشور خاورمیانه است.

وزیر امورخارجه آمریکا تلاش دارد که در این سفر درباره فشار بیشتر بر ایران با رهبران اسرائیل، لبنان و کویت گفت‌وگو کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More