شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تماس تلفنی امیر قطر و ولیعهد عربستان اولین بار پس تنش میان دو کشور

 

خبرگزاری رسمی سعودی «واس» شامگاه روز جمعه ۱۸ شهریورماه، از تماس تلفنی شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی امیر قطر و شاهزاده محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان خبر داد.

این نخستین تماس تلفنی میان مقامات بلند‌پایه‌ی قطر و عربستان پس ازآغاز بحران دوحه و همسایگانش، در ژوئن گذشته، به شمار می‌رود.

خبرگزاری «واس» گفته که امیر قطر، شامگاه روز جمعه در تماس تلفنی با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد، سعودی، تمایل خود را برای نشستن پای میز مذاکره و بررسی خواسته‌های چهار کشور به گونه‌ای که منافع همگان حفظ شود، اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، ولیعهد عربستان در این گفت‌‌وگوی تلفنی، از ابراز تمایل امیر قطر، استقبال کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان در ادامه گفته که «قرار است جزئیات بیشتر این تماس تلفنی، پس از تفاهم میان پادشاهی عربی سعودی، با امارات متحده عربی، پادشاهی بحرین و جمهوری عربی مصر، اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر، خبرگزاری رسمی قطر (قنا) گفته که تماس تلفنی میان شیخ تمیم و شاهزاده محمد بن‌سلمان، با هماهنگی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، صورت گرفت.

این خبرگزاری افزود:«امیر تمیم با درخواست ولیعهد سعودی در بررسی موارد اختلاف (میان قطر و ۴ کشور عربی) ، بدون لطمه زدن به حاکمیت کشورها، موافقت کرده است».  

ساعاتی پس از انتشار گزارش خبرگزاری رسمی قطر «قنا»، یک مقام مسئول در وزارت خارجه‌ی عربستان، خبرگزاری قطر را به «تحریف» محتوای تماس تلفنی میان شیخ تمیم و ولیعهد سعودی متهم کرد.

این مقام سعودی به خبرگزاری رسمی عربستان (واس) گفته است : «این تماس تلفنی با درخواست قطر و مطرح کردن تمایل مذاکره این کشور با چهار کشور درباره‌ی درخواست‌هایشان صورت گرفت».

وی افزود:« تحریف صورت گفته نشان از آن دارد که قطر جدیتی برای مذاکره ندارد و به سیاست‌های غیر قابل قبول پیشین خود ادامه می‌دهد».

مقام مسئول در وزارت خارجه‌ی عربستان اعلام کرده که کشورش هرگونه گفت‌وگو با قطر را تا اعلام موضع علنی و آشکار دوحه، به حالت تعلیق درآورده است.

تماس تلفنی شیخ تمیم و شاهزاده محمد بن‌سلمان، پس از آن صورت گرفت که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، در کنفرانس خبری مشترک با امیر کویت در واشنگتن، آمادگی خود را برای میانجیگری میان قطر و چهار کشور عربی، اعلام کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More