شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تلاش مادرید برای متوقف‌کردن همه‌پرسی استقلال کاتالونیا

 

ماریانو راخوی (Mariano Rajoy)، نخست‌وزیر اسپانیا، روز جمعه ۱۷ شهریورماه گفت که برای جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا «از هیچ کاری فروگذار نخواهد کرد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، راخوی همچنین خاطرنشان کرد: «هرقدر هم سعی کنند این انتخابات را به‌شیوه‌ی غیرقانونی، غیر‌حرفه ای و عجولانه‌ی خود پیش ببرند، این انتخابات برگزار نخواهد شد».  

راخوی پیش از این هم تهدید کرده بود که مانع برگزاری همه‌پرسی استقلال در منطقه‌ی ثروتمند شمال غربی اسپانیا خواهد شد؛ او این همه‌پرسی را یک «نافرمانی تحمل‌ناپذیر» خوانده بود.

با این همه، رهبران کاتالونیا، وعده داده‌اند تا به هر قیمتی که شده، این رأی‌گیری را برگزار کنند. پارلمان منطقه‌ای کاتالونیا که در دست جدایی‌طلبان است، روز چهارشنبه ۱۵ شهریورماه، رأی به برگزاری این رفراندوم داد و باعث پا گرفتن جدی‌ترین اختلاف داخلی اسپانیا در چهل سال اخیر شد.

انتظار ‌می‌رود دادگاه قانون اساسی اسپانیا، تا چند ماه آینده، حکم نهایی خود را درباره‌ی این انتخابات اعلام کند؛ با این همه، مقامات کاتالونیا به‌طور مداوم، تصمیمات دادگاه را نادیده می‌گیرند و تأکید می‌کنند که این مرکز را به رسمیت نمی‌شناسند.

دادستان عالی اسپانیا، پیش از این، اظهار کرده بود که رهبران پارلمان اسپانیا و اعضای دولت ناحیه‌ای، برای هر ارگان و فردی که پیشنهاد همه‌پرسی  را امضا و تأیید کرده، «اتهاماتی کیفری» درنظر گرفته‌اند.

البته این تهدیدات، ازنظر کارلس پوجدمون (Carles Puigdemont)، رئیس دولت کاتالونیا، جدی نیستند؛ او ادعا می‌کند که تابه‌حال، ۵۶۰ شهرداری، حمایت خود را از همه‌پرسی اعلام کرده‌اند و شانزده‌هزار نفر داوطلب برای همکاری در برگزاری مراسم رأی‌گیری نام‌نویسی کرده‌اند.  

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More