شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تلاش دموکرات‌ها برای محکومیت اظهارات «خارجی‌ستیزانه» ترامپ

 

دموکرات‌های کنگره در تلاش هستند بیانیه‌ای رسمی در محکومیت اظهارات «خارجی‌ستیزانه» دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، علیه چهار نماینده رنگین‌پوست زن حزب دموکرات منتشر کنند. این نمایندگان زن، به جناح پیشرو حزب دموکرات‌ تعلق دارند و مواضع به نسبت تندی، مشخصا در خصوص سیاست‌ها و برنامه‌های مهاجرتی دولت جمهوری‌خواه ترامپ، اتخاذ کرده‌اند.

هرچند دموکرات‌ها در تلاش هستند که مواضع اخیر ترامپ، در قبال نمایندگان زن پیشرو حزب دموکرات، را به طور رسمی با تصویب قطعنامه‌ای محکوم کنند؛ اما رییس جمهوری آمریکا بار دیگر روز دوشنبه ۲۴ تیر، در میان خبرنگاران در کاخ سفید گفت که اگر آن‌ها از زندگی در آمریکا خوشحال نیستند؛ بهتر است کشور را ترک کنند.

مواضع رییس جمهوری آمریکا علیه گروهی از زنان رنگین‌پوست و پیشرو در مجلس نمایندگان ایالات متحده با واکنش‌های گسترده‌ای منفی، حتی در میان بخشی از جمهوری‌خواهان، مواجه شده است.

مخالفان پیام‌ها و گفته‌های رییس‌جمهوری آمریکا را «نژادپرستانه» و «خارجی‌ستیزانه» توصیف کرده‌اند و دموکرات‌ها  در صدد هستند که قطعنامه‌ای رسمی علیه مواضع اخیر ترامپ در کنگره به تصویب برسند.

ترامپ روز یکشنبه در مجموعه پیام‌هایی در شبکه اجتماعی توییتر بدون این که به نام یا نماینده خاصی اشاره کند نوشت: «خیلی جالب است که ببینید زنان پیشرو دموکرات عضو کنگره، خودشان در اصل از کشورهایی می‌آيند که دولتش‌هایش فاجعه تمام و کمال است… بدترین و فاسدترین‌ ناکارآمدترین... حالا با صدای بلند و به شکلی شرورانه به مردم آمریکا، یعنی بزرگ‌ترین و قوی‌ترین مردم دنیا، می‌آیند می‌گویند دولت ما چطور باید اداره شود.»

ترامپ در ادامه پیام خود با اشاره به بخشی از نمایندگان زن حزب دموکرات نوشت: «چرا این‌ها برنمی‌گردند همان جاهای کاملا ورشکسته و جرم‌زده‌ را درست کنند که خودشان در اصل از آن جا می‌آیند.»

هرچند ترامپ در پیام‌های توییتری روز یکشنبه خودش، به طور مشخص به نام نمایندگان خاصی اشاره نکرد؛ اما گفته می‌شود منظور او مشخصا رشیده طلیب، نماینده میشیگان، ایلهان عمر، نماینده مینه‌سوتا، آلکساندریا اوکاسیو کورتز، نماینده نیوریورک و آیانا پرسلی، نماینده ماساچو است.

از چهار نماینده زنی که مورد اشاره رییس جمهوری آمریکا بوده‌اند؛ سه تن از آن‌ها اساسا در ایالات متحده دنیا آمده‌اند و تنها «ایلهان عمر»، نماینده دموکرات ایالت مینه‌سوتا، زاده سومالی است؛ اما او نیز سال‌‌ها است که به عنوان شهروند آمریکا، در این کشور زندگی و فعالیت سیاسی-اجتماعی داشته است.

 

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده و رقیب دموکرات ترامپ در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶، نیز در پیامی کنایه‌آمیز خطاب به ترامپ نوشت: «آن‌ها آمریکایی هستند. اما در مورد یک چیز حق با شما است: دولت آن‌ها در حال حاضر به طور کامل یک فاجعه تمام عیار است.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More