شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تلاش خانواده صدام برای تشکیل یک حزب مخالف دولت عراق

 

 

احمد وطبان‌الحسن پسر وزیر کشور پیشین عراق و برادر زاده صدام حسین، اعلام کرد که شماری از اعضای خانواده صدام، به دنبال تشکیل یک حزب مخالف دولت کنونی عراق هستند.

او گفته که صدها نفر از داخل استان صلاح الدین، برای پیوستن به این حزب، اعلام آمادگی کرده‌اند.

احمد وطبان در گفت‌وگو با وبسایت روزنامه القدس العربی، خبر داده که این حزب « احرار صلاح الدین» نام‌گذاری شده است.

صدام حسین که از عشیره «البوناصر» است، در همین استان به دنیا آمده است.

بر اساس این گزارش، شمار زیادی از افراد منتسب به عشایر دو استان سنی نشین صلاح الدین و نینوا، آمادگی خود را برای پیوستن به این حزب اعلام کردند.  

به گفته برادر زاده صدام، این حزب به دنبال تأسیس دولتی فرقه‌ای است که وحدت عراق را ضمانت کند و برای مشکلات آوارگان و مهاجران راه حل بیابد.

وب‌سایت روزنامه القدس العربی در گزارش خود آورده که شماری زیادی از نزدیکان رئیس جمهور عراق که در تبعید به سر می‌برند، از هفته‌ها پیش، برای تشکیل حزبی مخالف دولت تلاش می‌کنند. آنها با صدها نفر از رهبران قبایل و فعالان داخل عراق تماس گرفته‌اند. رهبری این حزب در خارج خواهد بود.  

دولت عراق، پیشتر فهرستی از افراد تحت تعقیب متهم به فعالیت‌های «تروریستی» را منتشر کرده بود که در آن، شماری از اعضای سابق حزب بعث وجود دارد. فهرست مشابهی نیز در سال ۲۰۰۶ از سوی دولت عراق منتشر شده بود.

حزب بعث پس از سرنگونی رژیم صدام حسین توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳، به فعالیت خود در خارج از کشور عراق ادامه داده و گفته می‌شود عزت ابراهیم الدوری، معاون پیشین صدام حسین با حمایت یک گروه صوفی در کوه‌های کردستان عراق به سر می‌برد.   

احمد وطبان درباره فهرست جدید دولت عراق با عنوان «افراد تروریستی تحت تعقیب» که رغد دختر صدام را نیز شامل می‌شود، گفت:« خانواده صدام حسین، بهانه‌ای برای ناکامی‌های دولتمردان عراق، در تأمین امنیت و برقراری ثبات مطرح کرده‌اند. آنها هر بار، بهانه‌ای مانند، القاعده، زرقاوی و نیز حزب بعث یا صدامی‌ها را مطرح می‌کنند».  

خانواده صدام، پس از اشغال عراق توسط آمریکا، در اردن و شماری از آنها در قطر به سر می‌برند. برخی از آنها پیش از بحران یمن، در این کشور زندگی می‌کردند. دولت عراق، اکثر اموال آنها را مصادره کرده است. همچین اعضای خانواده صدام حسین و هوادارن وی، پس از صدور قانونی از سوی پارلمان عراق، با عنوان «ریشه‌کن کردن حزب بعث» از فعالیت سیاسی در این کشور ممنوع شدند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More