شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تلاش جولیان آسانژ برای ترک بریتانیا از طریق دیوان لاهه

 

جولیان آسانژ و وکلایش در حال بررسی را‌هکارهای قانونی برای استفاده از مصونیت دیپلماتیک، که از دولت اکوادور دریافت کرده، هستند.

به گزارش رویترز، روز سه‌شنبه سوم بهمن، تیم وکلای آسانژ، بنیان‌گذار وبسایت «ویکی‌لیکس»، سرگرم پیگیری اقدامات قانونی برای فراهم کردن زمینه خروج وی از بریتانیا بدون بازداشت از جانب دولت این کشور هستند.

ویکی‌لیکس یک سازمان غیر‌انتفاعی‌است که از طریق وب‌گاه خود به افشای اسناد بسیار محرمانه در مورد دولت‌ها و اشخاص از سراسر جهان می‌پردازد. به دنبال انتشار اسناد فوق سری در خصوص جنگ عراق و افغانستان و همین‌طور زندان گوانتانامو، آمریکا در صدد دستگیری وی بر‌آمد. هم‌زمان با آن در سال ۲۰۱۲  دستگاه قضایی سوئد وی را در رابطه با پرونده‌ای در خصوص آزار جنسی محکوم کرد، اما وی که در آن زمان در لندن به سر می‌برد به سفارت اکوادور پناهنده شد و تاکنون ساختمان این سفارت را ترک نکرده‌است. سوئد اکنون وی را از اتهام آزار جنسی تبر‌ئه کرده است. اما وی با این وجود نیز ممکن است از جانب پلیس بریتانیا به دلیل نقض شرایط آزادی مشروطش به مدت سه ماه بازداشت شود و این ممکن است منجر به استرداد وی به آمریکا به خاطر اتهام انتشار اسناد محرمانه دولت این کشور شود.

لنین مورنو، رئیس جمهوری اکوادور اخیرا در مصاحبه‌ای گفت که کشورش برای حل مشکل جولیان آسانژ به او شهروندی اکوادور را اعطا کرد. او همچنین گفت برای خروج وی از بریتانیا نیز به وی مصونیت قضایی دیپلماتیک داده تا بتواند بریتانیا را ترک کند. آسانژ از سال ۲۰۱۲ در سفارت اکوادور در لندن به سر می‌برد.

حال آسانژ با داشتن یک مقام رسمی و نیز مصونیت دیپلماتیک از دولت اکوادور، به همراه تیم وکلایش سعی دارند تا با ارجاع این پرونده به دیوان لاهه  در هلند، مقدمات قانونی خروج وی از بریتانیا را فراهم کنند.

دپو آکانده، یک پروفسور قانون بین‌الملل در دانشگاه آکسفورد معتقد است که با توجه به داشتن مصونیت دیپلماتیک، بریتانیا قانونا نخواهد تواسنت مانع خروج آسانٰژ از این کشور شود، چرا که هیچ کشوری نمی‌تواند اصل مصونیت اعلام شده از جانب دولتی دیگر را مورد تردید قرار دهد.

این در حالی است که پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) در چند ماه گذشته دو بار از پلیس آلمان خواسته تا از آسانژ در خصوص نحوه ارتباطش با چلسی مانینگ، افسر پیشین ارتش آمریکا که اطلاعات محرمانه به ویکی‌لیکس داده، تحقیق کند. این سرباز که به دلیل ارسال اسناد نظامی به بنیاد ویکی‌لیکس در زندان بود به فرمان باراک اوباما آزاد شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More