شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تلاش تبلیغاتی چین برای خوشحال نشان دادن اویغور‌ها؛ موزیکالی که در آن خبری از نسل‌کشی نیست

دولت چین اخیرا یک فیلم موزیکال تولید و منتشر کرده که درآن مسلمان‌های اویغور در حال رقص و آواز خوانی هستند؛ اقدامی تبلیغاتی از سوی چین که با هدف مقابله با خشم جهانی در مورد رفتار چین با این اقلیت انجام شده است.

این فیلم ۱۰۰ دقیقه ای با نام «بال آوازها» در سینماهای چین اکران شده و محل اتفاقات فیلم در ایالت سین کیانگ است.

به گزارش روزنامه‌ دیلی‌میل چاپ بریتانیا، در این فیلم که از موزیکال پرطرفدار لالالند محصول هالیوود الهام گرفته، اویغورها با خوشحالی در حال رقص و آواز با لباس‌های رنگارنگ در پس‌زمینه‌های دیدنی و جذاب دیده می‌شوند.

این فیلم، زندگی در یک روستای بسیار زیبا و پر آرامش را نشان می‌دهد که در آن افراد از اقلیت‌‌های مختلف به صورت یکپارچه و به دور از هرگونه سرکوب و یا نظارت‌های گسترده دولتی در کنار هم زندگی می‌کنند.

در این فیلم حتی از اسلام به عنوان دین اکثریت اویغورهای ساکن این استان خبری نیست؛ بلکه این اقلیت به صورت یک گروه قومی غیر چینی نمایش داده می‌شوند که در ظاهر به صورت خودمختار در استان سین‌کیانگ زندگی می‌کنند.

این فیلم که بر اساس گزارش‌ها، نمایش آن یک سال به تاخیر افتاده داستان سه مرد را روایت می‌کند که یکی از آنها اویغور یکی دیگر قزاق و دیگری چینی هان است. این سه نفر سعی دارند آوازهای الهام بخش از مردم فرهنگ‌های مختلف در این منطقه وسیع را جمع‌اوری کنند و به شهرت و موفقیت دست پیدا کنند.

اما آنچه در این فیلم غایب است دوربین‌های نظارتی و بررسی‌های امنیتی است که سین کیانگ را از چشم‌ جهان پنهان نگه داشته است. از طرفی هیچ خبری از مسجد و زنان با حجاب در این فیلم نیست و هیچ نمونه‌ محسوسی از ارجاع به اسلام به عنوان دین مردم این استان در این فیلم دیده نمی‌شود.

چین در حال ارائه روایتی بسیار متفاوت از این منطقه در داخل و برای مردم چین است.

ماه گذشته چین اپلیکیشن جدید کلاب هاوس را که پلتفرمی برای بحث‌های بدون سانسور است را به سرعت بست.

در این پلتفرم بحث‌های بدون سانسور درباره اتفاقات سین کیانگ جریان پیدا کرد و اویغورها توانسته بودند روایت‌های خود را از زندگی در سین کیانگ با چینی‌ها درمیان بگذارند.

آمریکا، کشورهای غربی و فعالان حقوق بشری می‌گویند چین در حال نسل‌کشی اویغورها در استان سین کیانگ، واقع در شمال غربی این کشور است

بر اساس گزارش‌های فعالان حقوق بشری، اویغورها به کار اجباری در اردوگاه‌ها واداشته می‌شوند و زنان اویغور به اجبار عقیم می‌شوند. نقض گسترده حقوق اقلیت‌های اویغور در چین توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرد. چین از سوی جامعه جهانی به نسل‌کشی اویغورها متهم است.

ماه گذشته آمریکا، کانادا و برخی کشورهای اروپایی، چین را به دلیل نقض گسترده حقوق اویغورها تحریم کرد.

چین در واکنش به تحریم برخی شهروندان و نهادهای چینی به‌دلیل نقض حقوق اقلیت مسلمان اویغور در سین‌کیانگ، تحریم‌هایی علیه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی آمریکایی و کانادایی وضع کرد.

همزمان پس از آنکه اتهامات برده داری و تحمیل کار اجباری در صنعت پنبه از سوی چین بر مسلمانان اویغور، توجه جهانیان را به خود جلب کرد، شرکت‌های بزرگی مانند نایک گفته‌اند که دیگر از این منطقه مواد خام تهیه نمی‌کنند.

پکن ضمن رد همه اتهام‌های مطرح شده علیه خود، تصویری از سین کیانگ ارائه می‌دهد که در آن این منطقه نمونه ایده‌آل یک جامعه یکپارچه است و بهشت شکوفایی اقتصادی و البته جایی‌که به لطف مداخلات دولت چین سال‌ها به خشونت‌های ناشی از افراطی‌گرایی پشت کرده است.

به نظر می‌رسد تلاش چین برای تاثیر و کنترل افکار عمومی در داخل چین بی نتیجه نبوده است.

هفته گذشته وقتی چند مارک معروف پوشاک از جمله شرکت سوئدی اچ اند ام و نایک اعلام کردند دیگر از سین کیانگ پنبه تهیه نمی‌کنند با واکنش منفی افراد و شرکت‌های مشهور چینی روبرو شد.

لاری اونگ ، یک مشاور از موسسه سینو اینسایدر، که یک موسسه مشاوره در امور سیاسی چین است، معتقد است اقدام‌هایی مانند انتشار این فیلم تلاش چین برای کنترل افکار عمومی در چین و برای مصرف داخلی است. او می گوید: «چین به خوبی می داند که وقتی دروغی هزار بار تکرار شود تبدیل به حقیقت می شود.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More