شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ شرکت‌ها همزمان با بازگشت تحریم‌های جدید

 

اتحادیه اروپا از بازگشت دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران عمیقا ابراز تاسف کرد و گفت، اروپا و سایر امضاکنندگان برجام تلاش می‌‌کنند کانال‌های مالی با ایران را باز نگه دارند.

این اتحادیه در بیانیه‌ای که روز دوشنبه ۱۵ مردادماه منتشر شد، گفت:«طرف‌های باقی مانده در برجام متعهد هستند که روی حفظ و نگهداری کانال‌های مفید مالی با ایران و تداوم صادرات نفت و گاز ایران کار کنند.»

این بیانیه در ادامه حفظ توافق هسته‌ای با ایران را احترام به معاهدات و امنیت بین‌المللی خوانده است.

بیانیه‌ اتحادیه اروپا در حالی منتشر می‌شود که وزارت اقتصاد آلمان هم اعلام کرده است این کشور به ارائه ضمانت‌های صادراتی و سرمایه‌گذاری به شرکت‌هایی که با ایران تجارت می‌کنند، ادامه خواهد داد.

این وزارت در بیانیه‌ای گفته است برلین برای معاف شدن شرکت‌های آلمانی از تحریم‌ها همچنان با آمریکا در حال مذاکره است.

همزمان با فرا رسیدن موعد بازگشت دور اول تحریم‌ها علیه ایران، مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا، گفته است نشانه‌ای از تغییر رفتار در حکومت ایران نمی‌بیند. به گفته پمپئو دولت دونالد ترامپ می‌تواند از اعمال تحریم‌ها صرف‌نظر کند، به شرط آن‌که «تغییرات خیلی بزرگی» در رفتار حکومت ایران رخ دهد.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به سخنان دونالد ترامپ که گفته بود مایل به گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با رهبران ایران است،‌ گفت آمریکا تمایل دارد جمهوری اسلامی «مانند یک کشور عادی» رفتار کند، اما «در حال حاضر نشانه‌ای از تغییر رفتار» در ایران دیده نمی‌شود. پمپئو در حساب توییتر خود نیز به ابراز نگرانی از برخورد حکومت با معترضان پرداخته است.

هم‌زمان محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، گفت که کسی «جدی بودن رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره را باور ندارد».

دولت دونالد ترامپ اردیبهشت ماه سال جاری از برجام خارج شد و از امروز مرحله اول دور جدید تحریم‌ها علیه ایران اجرا می شود. این تحریم‌ها شامل فلزات گرانبها، صنعت خودروسازی و بیمه کشتیرانی است، صادرات فرش از ایران را هدف گرفته و بانک ها را از فروش دلار به ایران منع می‌کند. همزمان شماری از مجوزهایی صادرشده از سوی دولت آمریکا پس از دستیابی به توافق هسته‌ای، از جمله مجوز واردات اجناس ایرانی مانند فرش و مواد خوراکی به آمریکا و همچنین خرید هواپیماهای مسافربری و قطعات یدکی، بی‌اثر می‌شوند.

دونالد ترامپ روز گذشته در توییتر خود نوشت که دیدار او با مقا‌م‌های ایران به تصمیم آن‌ها بستگی دارد و اضافه کرده بود که وضعیت اقتصادی ایران روز به روز بدتر می‌شود.

در ایران اما مخالفت با پیشنهاد مذاکره ترامپ همچنان ادامه دارد. محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، گفته است که در حال حاضر این نه ایران، بلکه آمریکا، اسراییل و عربستان سعودی هستند که در جهان «منزوی» شده‌اند. او همچنین با اشاره به این‌که نمی‌‌توان حرف‌های ترامپ برای مذاکره را جدی گرفت، اضافه کرد: «دو سال و ساعت ها با امریکا مذاکره کردیم تا آمریکا نشان دهد ارزش وقت گذاشتن برای مذاکره را دارد».

همزمان مجید تخت‌روانچی، معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهوری و از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، گفته است که در حال حاضر مذاکره با آمریکا معنی ندارد: «مذاکره در این شرایط عملا فایده‌ای ندارد، بعضی‌ جاها حتی ممکن است مضر هم باشد بنابراین ما صحبت‌های آقای ترامپ را که اخیراً اعلام کرده است نه‌تنها جدی نمی‌گیریم بلکه آن را یک نوع تاکتیک می‌دانیم».

بعد از پیشنهاد ترامپ برای دیدار بدون پیش شرط با رهبران ایران، حسن روحانی رییس‌جمهور و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در این‌باره سکوت کرده‌اند، اما دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی  از جمله محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران و قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در اظهارنظرهایی به مخالفت با مذاکره با آمریکا پرداختند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More