شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تقابل اتحادیه اروپا و ترکیه در پی تشدید مناقشه بر سر منابع انرژی مدیترانه

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد این اتحادیه در واکنش به اقدام ترکیه در اکتشاف انرژی در منطقه مورد مناقشه شرق دریای مدیترانه، در حال بررسی اعمال تحریم علیه این کشور است.

بورل گفت اگر پیشرفت دیپلماتیکی صورت نگیرد وزیران خارجه این اتحادیه در نشست ماه آینده خود این تحریم‌ها را بررسی خواهند کرد.

او افزود این تحریم‌ها علیه برخی افراد اعمال خواهد شد، اما ممکن است فهرستی از دارایی‌ها و کشتی‌ها را نیز در بر گرفته و دسترسی ترکیه را به بنادر اروپایی محدود کند.

تنش‌های میان ترکیه و یونان به جایی رسید که روز جمعه وزارت دفاع ترکیه نیز اعلام کرد هواپیماهای اف۱۶ ترکیه، هواپیماهای اف۱۶ «مزاحم» یونانی در نزدیکی جزیره کرت که بیش از حد مجاز به کشتی حفاری ترکیه نزدیک شده بودند را از منطقه راندند.

با افزایش تنش‌ها میان ترکیه و یونان، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، با ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، در مورد تحولات شرق دریای مدیترانه گفتگو کرد و تاکید کرد که این کشور به حفاظت از حقوق و منافع خود در همه جا ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر، فرانسه از اتحادیه اروپا خواسته است در مناقشه منابع گاز طبیعی شرق مدیترانه از قبرس و یونان طرفداری کنند و از اتحادیه اروپا خواسته است علیه ترکیه تحریم‌هایی را اعمال کند، هر چند که در این مورد میان اعضای اتحادیه اروپا اختلاف نظر وجود دارد.

امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، روز جمعه در یک کنفرانس خبری گفت او در تابستان اخیر مواضع سختی در قبال اقدامات ترکیه در شرق مدیترانه گرفته است و برای ترکیه خط قرمزهایی مشخص کرده است.

به گزارش رویترز مکرون گفت: «من باید حرف و عملم یکی باشد، چون ترک‌‌ها تنها به چنین حالتی را جدی می‌گیرند و به آن احترام می‌گذارند.»

مکرون گفت در سال‌های اخیر استراتژی ترکیه به استراتژی یک عضو ناتو شباهت ندارد و ترکیه را کشوری خواند که «به یک منطقه اقتصادی و یا حق حاکمیت دو عضو اتحادیه اروپا حمله می‌کند.»

رییس‌جمهور فرانسه با اشاره موضع اتحادیه اروپا به ناآرامی‌های بلاروس در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور گفت: «اگر ما نسبت به حمله به حق حاکمیت ملی اعضای خود واکنش نشان ندهیم، در رسیدگی به ماجرای بلاروس چه اعتباری برای ما می‌ماند؟»

در ماه‌های اخیر روابط ترکیه و فرانسه بر سر نقش آنکارا در ناتو، لیبی و دریای مدیترانه به تیرگی گراییده است.

روابط این دو متحد ناتو وقتی متشنج‌تر شد که یک کشتی‌ جنگی فرانسه در ماه ژوئن تلاش کرد در قالب تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه لیبی یک کشتی ترکیه‌ای را بازرسی کند.  

هفته اخیر، فرانسه در یک مانور نظامی با حضور ایتالیا، یونان، قبرس و فرانسه در شرق مدیترانه شرکت کرد، جایی که کشتی ترکیه‌ای عروج رییس بر خلاف نظر یونان در حال انجام مطالعات اکتشاف انرژی است.  

در این میان، آلمان رویکرد تقابلی کمتری نسبت به این مناقشه اتخاذ کرده و در تلاش برای میانجیگری بین ترکیه و یونان است.

در پی گفت‌وگوهایی که از سوی هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، صورت گرفت روز سه شنبه، وزیران خارجه ترکیه و یونان اعلام کردند که حاضرند این مناقشه را از طریق مذاکره حل کنند. آنها در عین حال تاکید کردند از حقوق خود در منطقه دفاع خواهند کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More