شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تغییرات ژنوم ویروس کرونا مانعی در ساخت دارو یا واکسن ایجاد نمی‌کند

چندین مطالعه بر روی ژنوم‌ هزاران نمونه از ویروس کرونا  نشان می‌دهند که کووید۱۹ در حال جهش ژنتیکی و فرگشت است، اما تغییراتی که تاکنون مشاهده شده در حدی نیست که برای ساخت واکسن یا داروی این بیماری مانع ایجاد کند.

به گزارش رویترز، این مطالعات نشان می‌دهند در حالی‌که بدن انسان‌ها در حال تطبیق یافتن با کرونا است، این ویروس نیز در حال تغییر یافتن است.

محققان آزمایشگاه ملی لس‌آلاموس در آمریکا، پس از ردیابی تغییرات ژنتیکی در میخک‌های ویروس کرونا چهارده مورد از این تغییرات را مشاهده کردند که یکی از آنها میتواند به عفونی‌تر شدن اثرات این ویروس منجر شود.

این در حالی اسا که رویترز در گزارش خود به یک تیم دیگر از دانشمندان دانشگاه یوسی‌ال لندن نیز اشاره می‌کند که آنها ژنوم بیش از هفت‌هزار و ۵۰۰ ویروس را در بیمارانی از نقاط مختلف جهان اسکن کردند. این تیم ۱۶۸ مورد تغییر ژنتیکی را مشاهده کردند اما گفتند هیچ‌کدام از این تغییرات در حد نگران کننده‌ای نبوده است.

این گزارش به تحقیق دیگری از سوی دانشگاه گلاسکوی بریتانیا نیز اشاره دارد و عنوان می‌کند که در این مطالعه نیز ژنوم نمونه‌های ویروس کرونا مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس این تحقیق تغییرات مشاهده شده در حدی نیستند که بتوانند به شکل‌گیری گونه‌های جدیدتری از این ویروس بیانجامند.

به گزارش رویترز، این یافته با نتایج یک مطالعه اولیه که توسط محققان چینی انجام شده بود در تناقض است. طبق تحقیق انجام شده توسط دانشمندان چینی، در آغاز شیوع کرونا در چین دو گونه از ویروس کرونا در حال انتشار بود که یکی از آنها کشنده‌تر از دیگری بود.

اریک توپل، بنیانگذار موسسه تحقیقاتی اسکریپس، می‌گوید: «ایده وجود چند گونه از ویروس کرونا باید مردود اعلام شود. تنها یک گونه از ویروس کرونا وجود دارد.»

جاناتان استوی، رییس بخش ویروس‌شناسی موسسه فرانسیس کریک بریتانیا به رویترز گفت: «این ویروس در حال تغییر و تکامل است و ما هنوز نمی دانیم پیامد این تغییرات چه خواهد بود.»

لارنس یانگ، استاد آنکولوژی دانشگاه وارویک بریتانیا، عقیده دارد با وجودی‌که فرضیات فراوانی که در مورد احتمال شکل‌گیری گونه‌های کشنده‌تری از ویروس کرونا وجود دارد، اما مطالعاتی که تاکنون انجام شده این نظر را رد می کند.  

او گفت: «ویروس کرونا در کل با سرعت بالایی تغییر نمی‌کند و در حال حاضر هیچ مدرک قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که نشان دهد این تغییرات تاثیر چشمگیری به همراه داشته اند.»

یافته‌های دانشگاه یوسی ال لندن نیز نشان می‌دهد تغییرات ژنتیکی کرونا به صورت یکسان در همه جای این ویروس صورت نگرفته و در بعضی قسمت‌های این ویروس احتمال تغییر کمتر بوده است.

لوسی ون دورپ، یکی از سرگروه‌های تیم تحقیقاتی دانشگاه یوسی ال، می‌گوید قسمت‌هایی از ویروس که دچار تغییرات کمتری می‌شود می‌توانند هدف بهتری برای واکسن یا دارو باشند.

ون دورپ می‌گوید: «ما می‌خواهیم آن قسمت‌هایی از ویروس را هدف بگیریم که تا آنجایی که می‌دانیم تغییر نمی کنند. با توجه به اینکه برخی قسمت‌های ویروس کرونا در این مدت دچار تغییر نشده، این احتمال وجود دارد که این قسمت‌ها در آینده نیز دچار تغییر چندانی نشوند.»

در حال حاضر، تعداد مبتلایان به کرونا در جهان از مرز سه میلیون و ۸۴۵ هزار نفر فراتر رفته و تعداد جان‌باختگان به بیش از ۲۶۹ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است.  

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More