شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تظاهرات هزاران عراقی علیه نامزد جدید پست نخست وزیری

در آستانه پایان مهلت تعیین شده برای انتخابات نخست وزیر، هزاران شهروند عراقی روز و شامگاه یک‌شنبه اول دی ماه، با برگزاری تظاهرات و بستن خیابان‌ها و ساختمان‌های عمومی در بغداد و به ویژه شهرهای جنوب این کشور، به معرفی یکی از وزرای در دولت مستعفی عبدالمهدی به‌عنوان نامزد نخست وزیری اعتراض کردند و خواستار انتخاب نخست‌وزیر مستقل شدند.

از اول ماه اکتبر بغداد و شهرهای عمده‌ شیعه‌نشین در  جنوب عراق صحنه برگزاری رشته تظاهرات ضددولتی بوده است. تظاهرکنندگان خواستار تغییر کامل حاکمیت هستند و آن را فاسد و تحت نفوذ جمهوری اسلامی ایران می‌دانند.

در تظاهرات روز یک‌شنبه در شهر دیوانیه در جنوب بغداد، تظاهرکنندگان ساختمان‌های عمومی را یکی پس از دیگری بستند و روی آنها پلاکاردهایی نصب کردند که رویشان نوشته بود «کشور در دست احداث است.» 

در موج جدید اعتراضات، تظاهرکنندگان در دیوانیه و بصره «اعتصاب عمومی» اعلام کردند، در کربلا و نجف دو شهر مقدس شیعیان، هزاران دانشجو سر کلاس‌ها حاضر نشدند و در ناصریه نیز تظاهرکنندگان چندین پل و خیابان را مسدود کردند. 

برهم صالح، رییس جمهوری عراق، تاکنون دو بار مهلت پارلمان برای انتخاب نخست‌‌وزیر و یافتن جایگزین برای عادل عبد‌المهدی را به تعویق انداخته است. 

مسئولان گفتند که ایران که بازیگری مهم در مناسبات سیاسی عراق است و خواستار آن است که قصی السهیل به مقام نخست‌وزیری عراق برسد. سهیل در دولت عادل عبدالمهدی وزیر آموزش بود. 

تظاهرکنندگان عراقی قاطعانه با نامزدی قصی السهیل برای نخست‌وزیری مخالفندو خواستار برکناری برهم صالح رییسجمهوری و محمد الحلبوسی رییس پارلمان هستند. 

در تظاهرات عراق که از حدود سه ماه پیش آغاز شد حدود ۴۶۰ نفر کشته و ۲۵۰۰ نفر مجروح شده‌اند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More