شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تظاهرات هزاران تن در آرژانتین برای آزادی سقط جنین

 

هزاران تن از زنان آرژانتینی و گروه‌های مدافع حقوق زنان، با تجمع در برابر ساختمان کنگره در بوینس‌آیرس، پایتخت آرژانتین، کارزار دوباره خود را برای آزادی سقط جنین در این کشور به راه انداختند.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت که هزاران تن با در دست داشتن دستمال‌ها و پارچه‌هایی سبزرنگ، شعار می‌داند و خواهان آزادی سقط جنین بودند.

سقط جنین در آرژانتین، تنها به هنگام تجاوزهای جنسی یا هنگامی که ادامه بارداری می‌تواند به سلامت زنان به طور جدی آسیب بزند؛ قانونی و پذیرفته شده است.

در مردادماه گذشته، سنای آرژانتین طرح قانونی کردن سقط جنین، در ۱۴ هفته اول بارداری، را رد. این طرح با ۳۸ رای مخالف در برابر ۳۱ رای موافق شکست خورد.

گروه‌های مدافع حقوق زنان، از نمایندگان کنگره آرژانتین می‌خواهند، با قانونی کردن سقط جنین، به یکی از عوامل قابل پیش‌گیری مرگ و میر زنان در دوران بارداری پایان دهند.

یکی از تظاهرکنندگان به رویترز گفت که امکان سقط جنین در بیمارستان‌ها باید برای تمامی زنان مهیا باشد تا هیچ زنی در اثر سقط‌های خطرناک، در محیط‌هایی غیربهداشتی و...، جان خود را از دست ندهد.

۲۴۵ زن در سال ۲۰۱۶ در آرژانتین در دوران بارداری جان خود را از دست داده‌اند؛ که از این تعداد ۴۳ مورد در اثر سقط جنین‌ در محیط‌های غیربهداشتی و خطرناک بوده است.

بر پایه نتایج یک نظرسنجی که به تازگی انجام شده است؛ ۶۰ درصد مردم  آرژانتین، عمدتا جوانان، موافق آزادی سقط جنین  زنان هستند.

برآورد می‌شود که سالانه نزدیک به نیم میلیون سقط جنین در آمریکای جنوبی، در محیط‌های غیربهداشتی و خطرناک برای سلامت زنان انجام می‌‌شود و زنان زیادی به این واسطه جان خود را از دست می‌دهند.

در اکثر کشورهای آمریکای جنوبی، از جمله در آرژانتین، برزیل، پرو، کلمبیا و…، سقط جنین یا قانونی نیست یا تنها در موارد استثنایی و مشخص، به مانند تجاوز، پذیرفته می‌شود. در این میان، تنها در کوبا و اروگوئه است که بنا به درخواست زنان، امکان سقط جنین به طور قانونی وجود دارد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More