شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تظاهرات معترضان تایلندی با وجود ممنوعیت‌‌ها ادامه دارد

 

هزاران تظاهرکننده ضددولتی در تایلند روز یکشنبه برای چهارمین روز پیاپی به خیابان‌های بانکوک آمدند و با وجود ممنوعیت تظاهرات، علیه دولت پرایوت چان-اوچا، نخست وزیر این کشور، راهپیمایی کردند.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه گزارش داد که تظاهرات معترضان تایلندی که از سه ماه پیش آغاز شده، با وجود بازداشت ده‌ها معترض و رهبرانشان، به‌کارگیری خودروهای آب‌پاش و تعطیلی بخش عمده مترو بانکوک همچنان ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، معترضان برای گریز از نیروهای امنیتی، با تغییر سریع موقعیت خود، مکان‌های مختلفی را برای تظاهرات در شبکه‌های اجتماعی اعلام می‌کنند.

دولت از روز پنج‌شنبه هرگونه تظاهرات را ممنوع کرده است و تظاهرات در روز جمعه به خشونت کشیده شده بود.

رویترز اضافه کرد که صدها نفر در نزدیکی «بنای پیروزی» تجمع کردند. همچنین برخی از معترضان دست‌نوشته‌هایی را روی کرکره‌های ایستگاه مترو نصب کرده‌اند که روی آنها نوشته شده بود: «آیا لیسیدن چکمه‌های دیکتاتور طعم خوبی دارد؟» رویترز تاکید کرده که برخی از نوشته‌ها لحنی تندتر داشت.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که کلاه‌ها، ماسک‌ها و عینک‌هایی از سوی معترضان در میان تظاهرکنندگان برای مقابله با مداخله احتمالی پلیس توزیع می‌شد.

با وجود حضور نیروهای پلیس، آنها در تظاهرات روز یکشنبه مداخله نکردند. سخنگوی پلیس در یک کنفرانس خبری گفت که «ما متعهد به صلح و نظم هستیم.»

تظاهرات روز یکشنبه تایلند دست‌کم در ۱۹ استان دیگر نیز برگزار شد. روز شنبه نیز معترضان تایلندی در بخش‌هایی از پایتخت تظاهرات کردند. 

همچنین تاکنون چندین تظاهرات در همبستگی با معترضان تایلندی در کشورهای تایوان، دانمارک، سوئد، فرانسه، آمریکا و کانادا برگزار شده است.

معترضان تایلندی که اغلب آنان را دانشجویان تشکیل می‌دهند، خواستار کناره‌گیری نخست وزیر فعلی و همچنین محدود شدن قدرت سلطنت هستند.

پرایوت چان-اوچاٰ فرمانده سابق ارتز تایلند، در سال ۲۰۱۴ با کودتا قدرت را در این کشور در دست گرفت. معترضان می‌گویند انتخابات سال گذشته نیز «مهندسی شده بود»‌ تا قدرت او را تثبیت کند.

همچنین در حالی که مخالفت با پادشاه در تایلند برای مدت‌های طولانی یک تابو بوده، معترضان به طور علنی‌تری قدرت سلطنت این کشور را زیر سوال می‌برند.

مجازات توهین‌ به پادشاه در تایلند تا ۱۵ سال حبس است.

واجیرالونگکورن، پادشاه تایلند، هنوز به طور مستقیم درباره اعتراضات اخیر سخنی نگفته، اما تاکید کرده که این کشور «نیازمند مردمی است که کشورشان را و پادشاهی را دوست داشته باشند.»

ناآرامی‌های سیاسی در تایلند امری سابقه‌دار است؛ این کشور از زمان لغو سلطنت مطلقه در سال ۱۹۳۲ تاکنون، شاهد ۱۲ کودتا بوده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More