شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تظاهرات عراق: ۱۸ نفر کشته شدند، مقررات منع آمد و شد در بغداد برقرار است

با جان باختن یازده نفر در تظاهرات شامگاه چهارشنبه در دو شهر جنوب عراق، تعداد کشته‌شدگان اعتراض‌های ضددولتی اخیر در این کشور به ۱۸ نفر افزایش یافت.

منابع پلیس و بیمارستانی در عراق، روز پنج‌شنبه ۱۱ مهر، اعلام کردند که در درگیری‌ها میان معترضان و نیروهای امنیتی، هفت تظاهرکننده و یک پلیس در شهر ناصریه  کشته شدند. چهار نفر دیگر نیز در اعتراض‌ها در شهر العماره جان خود را از دست دادند.

همچنین نیروهای نظامی و امنیتی بامداد پنج‌شنبه در مرکز بغداد، عملیات گشت خود را آغاز کردند تا دستور منع عبور و مرور را که روز چهارشنبه از سوی عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق صادر شد، اجرا کنند.

با این حال، خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که تظاهرات پراکنده در برخی از مناطق پایتخت ادامه دارد.

در بیانیه نخست وزیر عراق آمده که مقررات منع آمد و شد شامل همه خودروها و افراد می‌شود و از ساعت پنج بامداد روز پنج‌شنبه تا اطلاع ثانوی در بغداد ادامه دارد.

این بیانیه می‌افزاید که مسافران فرودگاه بغداد، آمبولانس‌ها، کارمندان دولتی بیمارستان‌ها، ادارات برق و آب و زائران از این مقررات معافند.

عبدالمهدی همچنین به استانداران عراق این اختیار را واگذار کرده که در صورت نیاز مقررات مشابهی را در دیگر شهرهای این کشور وضع کنند.

در ایران، قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی ناجا اعلام کرد به دلیل به درگیری‌ها درعراق مرز‌های چذابه و خسروی از شب چهارشنبه بسته شده و «پس از برقراری امنیت» این دو مرز بازگشایی می‌شوند.

احمد محمدی‌فر، سخنگوی ستاد اربعین، هم به خبرگزاری مهر گفت: «به دلیل برخی اتفاقات شهرهای عراق، مسئولان عراقی از ما خواسته‌اند تا فعلا تردد زائران از ایران به عراق کمی به تاخیر بیاندازیم.»

او ادامه داد «مرز خسروی برای مدت محدودی یک طرفه شده» و فقط عبور از این مرز از عراق به سمت ایران ممکن است.

پیشتر مرز خسروی به عنوان نزدیک‌ترین مسیر عبور زائران ایرانی به عراق در روز ۱۵ شهریور با حضور وزرای کشور ایران و عراق بازگشایی شده بود.

تظاهرات عراق از روز سه‌شنبه نهم مهر، در میدان تحریر بغداد و همچنین شهرهای نجف و ناصریه در جنوب عراق، در اعتراض به بیکاری، فساد و ضعف خدمات عمومی آغاز شد.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور عراق با تاکید بر حق تظاهرات مسالمت‌آمیز خواستار خویشتن‌داری مقامات عراقی شده است.

همچنین سفیر آمریکا در بغداد طرفین این درگیری‌ها را به پرهیز از خشونت دعوت کرده است. 

تحریم‌ها علیه عراق در دوران صدام حسین و جنگ‌های پس از سقوط صدام، اقتصاد این کشور را ضعیف کرده و دولت برای ارائه خدمات اولیه به مردم، نظیر آبرسانی و برق، با مشکل جدی مواجه است.

عراق که بر اساس گزارش شفافیت بین‌الملل دوازدهمین کشور فاسد جهان است، در سال‌های اخیر بارها شاهد اعتراضات علیه فساد و ناکارآمدی دولت بوده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More