شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تظاهرات صدها هزار نفر در آمریکا در اعتراض به قوانین اسلحه

 

صدها هزار نفر در شهرهای مختلف آمریکا در اعتراض به قوانین خرید و فروش اسلحه در این کشور و با شعار «راهپیمایی برای زندگی‌هایمان» دست به تظاهرات زدند.  

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز شنبه ۴ فروردین، تظاهرکنندگان از نمایندگان کنگره و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خواستند تا برای اصلاح قوانین خرید و فروش سلاح در ایالات متحده اقدام کنند.

معترضان همچنین تهدید کردند که به نمایندگان‌شان در کنگره آمریکا در صورت بی‌توجهی به خواسته‌های آنان دیگر رای نخواهند داد.  

فراخوان برای تظاهرات سراسری در اعتراض به قوانین اسلحه در آمریکا پس از آن صورت گرفت که ۱۷ نفر بر اثر تیراندازی یک جوان ۱۹ ساله در دبیرستان «مارجری استونمن داگلاس» در شهر پارکلند ایالت فلوریدا در اواخر بهمن ماه کشته شدند. دست کم ۱۷ نفر دیگر نیز در این حادثه زخمی شدند.

گفته می‌شود که دانشجویان و دانش‌آموزان از سازمان‌دهندگان اصلی تظاهرات‌های موسوم به «راهپیمایی برای زندگی‌هایمان» بوده‌اند.  

تظاهرکنندگان که در شهرهای مختلف از جمله آتلانتا، بوستون، بالتیمور، شیکاگو، مینیاپولیس، لس آنجلس، میامی، و نیویورک به خیابان‌ها آمدند خواستار اعمال محدودیت‌های بیشتر برای خرید و فروش سلاح در آمریکا شدند.

معترضان به‌ویژه خواستار آن شدند که کنگره قوانینی برای ممنوعیت فروش سلاح‌های تهاجمی مانند تفنگی که در تیراندازی فلوریدا از آن استفاده شد تصویب کند. بررسی دقیق‌تر و سخت‌گیرانه‌تر سابقه خریداران سلاح نیز یکی دیگر از خواسته‌های اصلی تظاهرکنندگان بود.

این در حالی‌ست که بند دوم اصلاحیه قانون اساسی آمریکا «حق نگهداری و حمل تسلیحات توسط مردم» را تضمین می‌کند، بندی که مخالفان اعمال محدودیت‌های بیشتر بر خرید و فروش سلاح در ایالات متحده همواره بر آن تاکید کرده‌اند.

برخی از این مخالفان به پیروی از دونالد ترامپ، مجهز کردن معلمان مدارس به اسلحه را راه‌حل مقابله با تیراندازی‌های مرگبار در مدارس و دانشگاه‌های کشور می‌دانند.

همزمان تظاهرات مشابهی در حمایت از معترضان آمریکایی به خرید و فروش نسبتا آسان اسلحه، در شهرهای دیگر جهان از جمله لندن، استکهلم، رم، توکیو و برلین برگزار شد.

گزارش نگار مرتضوی  از تظاهرات واشنگتن:

 

14:30
اعتراض به قوانین خرید و فروش اسلحه در شهرهای مختلف آمریکا
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More