شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تظاهرات صدها هزارنفری بلاروسی‌ها برای کنار زدن لوکاشنکو از قدرت

 

 صدها هزار نفر از معترضان در شهرهای مختلف بلاروس روز یکشنبه به خیابان آمدند و با تقلبی خواندن انتخابات ریاست‌جمهوری هفته گذشته، خواهان کناره‌گیری الکساندر لوکاشنکو شدند.

بنا بر گزارش‌‌ها، روسیه به لوکاشنکو پیشنهاد حمایت نظامی برای کنترل اعتراض‌ها در صورت نیاز داده است.

خبرگزاری رویترز با این حال نوشت که در جریان اعتراض‌های روز یکشنبه در مینسک پایخت بلاروس، نیروهای پلیس حضور محسوسی نداشته‌اند. رویترز جمعیت تجمع‌کنندگان را حدود ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرده است. 

در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات، دستکم دو نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شده‌اند.

رویترز به نقل از یک معترض در تجمع روز یکشنبه نوشت: «همه ما می‌خواهیم که لوکاشنکو استعفا دهد.»

مخالفان دولت می‌گویند نتایج انتخابات اخیر نشان می‌دهد لوکاشنکو که از ۲۶ سال پیش در قدرت است، حمایت عمومی را از دست داده است. 

رییس‌جمهوری بلاروس موضع مخالفان درباره باخت در انتخابات را رد کرده و مدعی است بر اساس نتایج رسمی، ۸۰ درصد آرا را از آن خود کرده است. 

زمان کوتاهی قبل از برگزاری تجمع مخالفان در مینسک، حامیان لوکاشنکو رییس‌جمهوری کنونی در مرکز پایتخت گرد آمدند. 

لوکاشنکو در این تجمع، معترضان را حمایت‌شده از سوی قدرت‌های خارجی معرفی کرد و گفت هدفشان این است که او را سرنگون کنند. 

او گفت تانک‌ها و هواپیماهای ناتو در ۱۵ دقیقه‌ای مرز بلاروس مستقر شده‌اند و از ما می‌خواهد انتخابات تازه برگزار کنیم. ناتو ادعای لوکاشنکو درباره استقرار در مرزهای بلاروس را رد کرده ولی گفته که اوضاع را از نزدیک دنبال می‌کند.

لوکاشنکو گفت در صورت برگزاری انتخابات جدید، بلاروس به عنوان یک کشور نابود می‌شود. 

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان و رقیب اصلی لوکاشنکو در این انتخابات که به لیتوانی پناهنده شده، برای برگزاری تظاهرات گسترده مسالمت‌آمیز در سراسر کشور در روزهای تعطیل شنبه و یکشنبه فراخوان داده بود. او در این فراخوان از لوکاشنکو به عنوان «‌رییس‌جمهوری پیشین» یاد کرد و از مقام‌های محلی خواست که او را طرد کنند. 

مکرون: اروپا باید به حمایت از معترضان بلاروس ادامه دهد

در همین حال امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه خواهان حمایت اروپا از اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مخالفان دولت در بلاروس شد و گفت: اتحادیه اروپا باید به حمایت خود از معترضان بلاروس ادامه دهد که برای احترام به حقوقشان، آزادی و استقلال اعتراض می‌کنند.»

پیشتر اتحادیه اروپا اعمال کرده بود  در صدد اعمال تحریم علیه بلاروس به دلیل خشونت‌‌هایی است که دولت این کشور علیه معترضان به نتایج انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری اعمال کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More