شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تصویب ممنوعیت فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه در مجلس سنای آمریکا

 

مجلس سنای آمریکا در لایحه بودجه دفاعی ایالات متحد آمریکا، دولت این کشور را از فروش جنگنده‌های فوق پیشرفته اف ۳۵ به ترکیه منع کرد.

به گزارش روزنامه فاینانشال تایمز، روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد، نمایندگان کنگره آمریکا ممنوعیت فروش جنگنده‌های پیشرفته اف ۳۵ را به ترکیه تصویب کرد و گفته که این تصمیم تنها زمانی قابل برگشت است که ترکیه قرارداد خرید سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ با روسیه را لغو کند.

نمایندگان از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در راستای تصویب این لایحه تلاش فراوانی برای گنجاندن منع فروش جنگنده‌های فوق پیشرفته به ترکیه در لایحه بودجه دفاعی آمریکا کردند.

این لایحه همچنین گفته که دولت تنها زمانی خواهد توانست این نوع جنگنده را به ترکیه بفروشد که آنکارا دیگر تهدیدی برای ناتو نباشد، از روسیه سیستم دفاع موشکی نخرد و از زندانی کردن شهروندان آمریکایی دست بردارد.

این تصمیم آمریکا خشم آنکارا را، که خرید تعداد یکصد فروند از این جنگنده‌ها را در برنامه داشت، در پی داشت. بینالی یلدریم، نخست‌وزیر ترکیه در واکنش به این ممنوعیت از تصویب این لایحه توسط نمایندگان سنا ابزاز تاسف کرده و گفت که این تصمیم «مخالف با روح همکاری طرفین» است.

مقامات ناتو در چند ماه اخیر بارها به ترکیه بر سر گسترش روابط و نیز قراردارهای نظامی با روسیه به آنکارا هشدار داده‌اند ولی ترکیه به این تهدیدها وقعی ننهاده است.

روابط ترکیه با هم‌پیمانان ناتو در چند سال اخیر به سردی گراییده است. اختلاف نظر در مورد بحران داخلی سوریه، تمایل ترکیه به گسترش روابط با مسکو و نیز تعقیب و زندانی‌کردن شهروندان آمریکایی در ترکیه از جمله مواردی بوده که بر روابط آنکارا و واشنگتن سایه افکنده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More