شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تصمیم بریتانیا به اخراج ۲۳ دیپلمات روسیه و واکنش مسکو

 

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، از اخراج ۲۳ دیپلمات روسیه در واکنش به مسمومیت یک جاسوس روس‌تبار خبر داد.

خانم می، روز چهارشنبه ۲۳ اسفندماه، در یک سخنرانی در پارلمان بریتانیا، اخراج ۲۳ دیپلمات روسیه را اعلام کرد و گفت که این دیپلمات‌ها، یک هفته فرصت دارند تا خاک بریتانیا را ترک کنند.

درپی مسمومیت جاسوس پیشین روس، سرگئی اسکریپال و یولیا دخترش، در رستوران «زیزی» در شهر سالیزبری، مقامات پلیس بریتانیا آثار ماده شیمیایی «گاز اعصاب» را کشف کردند.

بریتانیا، روسیه را عامل حمله به این جاسوس دوجانبه پیشین روس‌تبار می‌داند، اما روسیه این موضوع را رد می‌کند.

خانم می، به ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، تا نیمه‌شب سه‌شنبه ۲۲ اسفند، وقت داده بود تا چگونگی استفاده از گاز اعصاب را در آن‌چه که او «تلاشی مشخص برای کشتن شهروندان بی‌گناه در خاک کشور بریتانیا» خوانده بود، توضیح دهد.  

ترزا می روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در پارلمان بریتانیا، روسیه را در این اقدام، «مجرم» خواند و گفت: «پس از تحقیقات به طور قطع به این نتیجه رسیدیم که روسیه با استفاده از ماده سمی، مسؤول سوء‌قصد به جان جاسوس سابق روس بوده است».

نخست‌وزیر بریتانیا، چنین اقدامی را در تضاد با قانون بین‌الملل درباره به‌کارگیری سلاح شیمیایی عنوان کرد و مسمومیت جاسوس روس‌تبار را اقدامی «خصمانه» علیه بریتانیا خواند.

خانم می افزود که دولت بریتانیا، ازجمله خانواده سلطنتی و وزیران این کشور، جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه را تحریم خواهند کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا، پس‌از صدور دستور اخراج ۲۳ دیپلمات روس از آن کشور، از هم‌پیمانیان بریتانیا خواست تا به این کشور بپیوندند و در برابر روسیه که «به‌طور غیرقانونی از سلاح شیمیایی» استفاده کرده است، اقدامی انجام دهند. او گفت: «بریتانیا، آمریکا، فرانسه و آلمان، در کنار هم هستند؛ این حرکت روسیه، اقدامی مستقیم علیه بریتانیا بود و لندن با همه متحدانش، در مقابله با هر تهدیدی همکاری می‌کند».

البته سخنگوی دولت فرانسه می‌گوید که فعلاً برای تصمیم‌گیری پاریس درمورد عامل مسموم‌‌کردن جاسوس روس، خیلی زود است.

 

 

 

 

  • واکنش روسیه به تصمیم بریتانیا

از سوی دیگر، سفارت روسیه در لندن، روز چهارشنبه ۲۳ اسفند، سخنان ترزا می درباره اخراج دیپلمات‌های روس از بریتانیا را اقدامی «خصمانه، غیرقابل‌قبول و ناشی از کوته‌نظری» خواند.

سفارت روسیه در سایت رسمی خود نوشت :«مسؤولیت وخیم شدن روابط روسیه و بریتانیا، بر عهده مقامات سیاسی بریتانیا است».

این بیانیه افزود که الکساندر یاکونکو، سفیر روسیه در لندن، به وزارت خارجه بریتانیا احضار و به او اطلاع داده شده که ۲۳ دیپلمات روس از سوی این کشور «عنصر نامطلوب» قلمداد می‌شوند. مسکو اعلام کرده است که در واکنش به این اقدام دولت بریتانیا دست به مقابله به مثل خواهد زد. 

ترزا می در سخنرانی خود در پارلمان بریتانیا گفته بود که دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در لندن را لغو خواهد کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نیز در بیانیه‌ای بریتانیا را به رویارویی و تشدید تنش‌ها با روسیه در خصوص پرونده مسمومیت سرگئی اسکریپال متهم کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More