شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تشکیل هسته‌های بحران در عراق در پی حمله کنسولگری ایران

در پی حمله به کنسولگری ایران در شهر نجف، مقام‌های عراقی از تشکیل «هسته‌‌های بحران» برای پایان دادن به اعتراضات خبر داده‌اند و ابومهدی مهندس، فرمانده شبه‌نظامیان شیعه حشد شعبی، گفت که برای جلوگیری از حمله به اماکن مذهبی شیعیان به زور متوسل خواهد شد.

این فرمانده شبه‌نظامیان نزدیک به جمهوری اسلامی ایران، روز پنج‌شنبه ۷ آذر، با انتشار بیانیه‌ای در سایت اینترنتی این گروه اعلام کرد: «ما دستان هر کسی را که تلاش کند به [آیت‌الله علی] سیستانی (مرجع تقلید شیعیان عراق) نزدیک شود، قطع خواهیم کرد.»

معترضان عراقی شامگاه چهارشنبه ضمن تجمع مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف، به این ساختمان حمله کرده و آن را به آتش کشیدند.

خبرگزاری رویترز  به نقل از ناظران تحولات عراق نوشت که حوادث نجف بیش از آن که منجر به فشار بر دولت عراق برای اجرای اصلاحات شود، احتمالا با واکنشی قاطع همراه خواهد بود.

این احتمال در حالی است که عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، خواستار «برخورد مسئولانه، قاطع و موثر» دولت عراق با عوامل این حمله شده است.

ضیاء اسدی، مشاور مقتدا صدر، روحانی پرنفوذ شیعه عراق، گفت: «صرف‌نظر از اظهارات بدون برنامه، دولت [عراق] هیچ طرحی را ارائه نکرده یا به روشنی اعلام نکرده که چه تدابیری را اتخاذ خواهد کرد.»

فنر حداد، پژوهشگر ارشد موسسه خاورمیانه دانشگاه ملی سنگاپور، به رویترز گفت که دولت عراق از آتش‌سوزی کنسولگری ایران به عنوان بهانه برای سرکوب بی‌رحمانه‌تر معترضان بهره‌برداری خواهد کرد.

او تاکید کرد که این احتمال وجود دارد «نظر دولت مبنی بر این که معترضان، عامل نفوذی و خرابکار» هستند، تقویت شود.

حداد ادامه داد که حمله به کنسولگری ایران در نجف «پیامی به ایران است، اما می‌تواند به نفع کسانی چون مهندس‌ باشد... با دادن بهانه برای سرکوب [معترضان] و طرح این ادعا که آنچه اتفاق افتاده، تهدیدی برای سیستانی است».

در هفته‌های گذشته که عراق شاهد اعتراضات مرگبار بی‌سابقه پس از سرنگونی صدام حسین بوده، آیت‌الله سیستانی در چندین نوبت، از طریق نماینده‌اش در نماز جمعه کربلا، نسبت به مداخله نیروهای خارجی در این اعتراضات هشدار داده است. 

نماینده سیستانی، روز جمعه ۱۰ آبان، در خطبه‌های نماز جمعه کربلا در بیانیه‌ای از طرف او گفت: «هیچ کس، گروه یا طرفی با جهت‌گیری خاص، یا بازیگر منطقه‌ای یا بین‌المللی نباید بر اراده عراقی‌ها غلبه کرده یا اراده‌اش را بر آن‌ها تحمیل کند.»

سیستانی همچنین با محکوم کردن خشونت‌ها در عراق گفت از طرف‌های مرتبط می‌خواهد نیروهای مسلح را درباره نحوه برخورد با اعتراض‌ها و معترضان مسالمت‌جو  تحت فشار نگذارند.

پس از حمله شامگاه چهارشنبه به کنسولگری ایران در نجف نیز، مقام‌های عراقی مقررات منع آمد و شد در این شهر وضع کردند.

دفاتر شرکت‌ها و اداره‌های دولتی نیز در شهر نجف بسته شده است.

علی، یک معترض عراقی به خبرگزاری رویترز گفت: «آتش زدن کنسولگری [ایران] شب گذشته یک عمل شجاعانه و یک واکنش مردم عراق بود. ما ایرانی‌ها را نمی‌خواهیم.» او ادامه داد: «ایران تلافی خواهد کرد، من مطمئن هستم، آنها همچنان اینجا هستند و نیروهای امنیتی به تیراندازی به سوی ما ادامه می‌دهند.»

این در حالی است که روز پنجشنبه دستکم ۲۴ معترض عراقی از سوی نیروهای امنیتی در شهر ناصریه در جنوب این کشور کشته و ده‌ها معترض دیگر زخمی شدند.

چهار معترض هم در بغداد کشته شدند. 

منابع بیمارستانی عراق، روز پنج‌شنبه اعلام کردند که نیروهای امنیتی در ساعات اولیه روز به معترضان که روز یک پل در ناصریه جمع شده بودند، آتش گشودند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More