شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت، برای بررسی اعتراضات خیابانی در ایران

 

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه ۱۵ دی‌ماه (پنجم ژانویه)، برای بررسی اعتراضات خیابانی در ایران، جلسه اضطراری برگزار می کند.

این جلسه بنا به درخواست نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل برای بررسی اعتراضات خیابانی در ایران و نحوه برخورد دولت با معترضان تشکیل می‌شود.

نیکی هیلی، روز دوشنبه ۱۱ دی‌ماه، طی سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ضمن ستودن شجاعت معترضان ایرانی گفت که آمریکا قصد دارد تا صدای اعتراضات مردم ایران را در جامعه جهانی رساتر کند.

او گفت:«جامعه بین المللی نقشی مهم در این خصوص دارد. آزادی‌هایی که در منشور سازمان ملل متحد ثبت شده‌اند، در ایران از بین رفته‌اند. ده‌ها نفر کشته و صدها نفر دستگیر شده اند.»

او ضمن درخواست برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر این سازمان در ژنو، گفت :«ما نباید سکوت کنیم، مردم ایران برای آزادی گریه می کنند. جامعه بین‌المللی نباید اشتباهی را که در سال ۱۳۸۸ انجام داد، دوباره مرتکب شود.»

هیلی گفت:«زمانی که مردم ایران فریاد آزادی‌خواهی سرمی‌دهند، تمامی افرادی که دوست‌دار آزادی هستند می بایست در کنار آن‌ها بایستند.»

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد که روسیه با برگزاری این جلسه مخالف است . به گفته ریابکوف، مسائل داخلی ایران هیچ‌گونه ارتباطی با نقش شورای امنیت سازمان ملل متحد ندارد.

ریابکوف از آمریکا خواسته است تا در مسائل داخلی ایران دخالت نکند.

اعتراضات و تجمعات مردمی که با شعار « نه به گرانی» از روز پنج‌شنبه ۷دی ماه در برخی از شهرهای ایران، از جمله تهران، مشهد، کاشمر، نیشابور و یزد آغاز شد و در طی چند روز به شهرهای کرمانشاه و بیرجند، اهواز، رشت،‌ زاهدان، همدان، ساری، قوچان ، قم و بسیاری از شهرهای دیگر ایران کشیده شد.

با ادامه‌ این اعتراضات، برخورد نیروهای امنیتی با تجمعات، روزبه‌روز خشونت‌آمیزتر و هشدارهای مسئولان امنیتی کشور، جدی‌تر و تهدیدآمیزتر شد.

براساس آمارهای رسمی منتشرشده، تاکنون حدود ۲۰ نفر در این اعتراضات کشته و صدها نفر نیز بازداشت شده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More