شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تشدید اعتراضات بلاروس پس از مرگ یک معترض؛ پلیس ده‌ها نفر را بازداشت کرد

 

به دنبال مرگ یک معترض در بلاروس و افزایش اعتراضات، پلیس ده‌ها تظاهرکننده را در مینسک، پایتخت این کشور، بازداشت کرد.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۲۵ آبان گزارش داد که نیروهای پلیس به سوی معترضان گلوله‌های لاستیکی شلیک کردند.

همچنین به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، پلیس بلاروس برای متفرق کردن معترضان در نزدیکی ایستگاه مترو پوشکینسکایا از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

اینترنت تلفن‌های همراه نیز در سراسر پایتخت بلاروس مختل شده است.

از زمان برگزاری انتخابات اخیر ریاست جمهوری بلاروس و اعلام پیروزی لوکاشنکو در این انتخابات، معترضان هر هفته با حضور در خیابان‌ها علیه حکومت الکساندر لوکاشنکو که از ۲۶ سال پس تاکنون در قدرت است، اعتراض می‌کنند و خواهان برگزاری دوباره انتخابات هستند.

هرچند که تعداد تظاهرکنندگان در هفته‌های اخیر نسبتا کاهش یافته، اما جان باختن یک معترض ۳۱ ساله در بیمارستان در روز پنجشنبه جان تازه‌ای به این اعتراضات بخشیده است.

معترضان می‌گویند او روز چهارشنبه هنگام بازداشت از سوی نیروهای امنیتی به شدت مجروح شده بود.

وزارت کشور بلاروس مسئولیتی در زمینه درگذشت این معترض برعهده نگرفته و اعلام کرده که او بر اثر درگیری با افراد غیرنظامی کشته شده است. 

با این حال، صدها معترض روز جمعه با فراخوان سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر تبعیدی اعتراضات بلاروس، در واکنش به کشته شدن این معترض در محل درگیری او با پلیس تجمع کردند. 

علاوه بر پایتخت، در دیگر شهرهای بلاروس نیز بزرگداشت‌هایی برای این معترض برگزار شد.

لوکاشنکو روز جمعه درگذشت او را تسلیت گفت، اما همسر یکی از معترضانی که پیشتر در اواسط تابستان کشته شده، به خبرگزاری فرانسه گفت پرونده تحقیقات درباره مرگ همسرش «به مدت سه ماه» به تعلیق درآمده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تاکنون چهار نفر در اعتراضات بلاروس جان خود را از دست داده‌اند، اما برخی گزارش‌ها حاکی از تعداد بیشتر کشته‌شدگان است.

همچنین بر اساس گزارش‌ها، تاکنون هزاران نفر در این اعتراضات بازداشت شدند.

گروه‌های حقوق بشری اعلام کرده‌اند که صدها نفر از بازداشت‌شدگان، به ویژه در روزهای آغازین اعتراضات، مورد ضرب و جرح یا دیگر آزارها قرار گرفته‌اند.

 
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More