شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تسهیل صدور روادید ترکیه به اروپا مشروط به اصلاحات « قوانین ضد تروریسم» این کشور شد

 

اتحادیه اروپا اعلام کرد که تسهیل صدور روادید برای شهروندان ترک به اصلاحات قوانین ضد‌‌تروریسم در ترکیه بستگی دارد.

به گزارش رویترز، روز جمعه ۲۷ بهمن، اتحادیه اروپا اعلام کرد که تسهیلات سفر شهروندان ترک به اروپا تنها زمانی ممکن خواهد بود که آنکارا قانون ضد تروریسم را اصلاح کند.

این در حالیست که هنوز ترکیه به این درخواست اتحادیه اروپا واکنشی نشان نداده‌ است.

در دو سال گذشته و در پی کودتای نافرجام ارتش ترکیه ، دولت ترکیه عاملان این کودتا را سرکوب کرد.

اتحادیه اروپا در این زمینه گفته که قوانین ضد تروریسم ترکیه بسیار افراطی‌اند.  

ترکیه از اتحادیه اروپا خواسته بود تا در صدور روادید برای شهروندان ترکیه تسهیلاتی انجام دهد. درخواستی که با پاسخ منفی و البته مشروط از جانب اورپا روبرو شد.

دیدیه رِندرز، وزیر خارجه بلژیک گفته که ترکیه بایستی قوانین ضد تروریسم خود را اصلاح کند. امری که ترکیه از آن سر باز زده‌است.  

وزیر خارجه بلژیک همچنین تاکید کرده است: «تنها در صورت موافقت ترکیه با درخواست اروپا در خصوص تغییر اساسی در این قوانین می‌توان نسبت به  پیشرفت موضوع روادید امیدوار بود».

اندکی پس از شکست کودتای نظامیان در تابستان سال گذشته در ترکیه،  نحوه برخورد دولت تحت رهبری اردوغان، با عاملان این کودتا به یک چالش بزرگ حقوق بشری علیه دولت اردوغان تبدیل شد. از آن زمان تاکنون، بیش از ۱۵۰هزار نفر دستگیر شده‌اند و ۵۰ هزار کارمند دولتی شامل قضات و وکلا، معلمان، روزنامه‌نگاران و منتقدان اخراج شده‌اند، امری که از جانب اتحادیه اروپا و برخی سازمان‌های حقوق بشری مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

روند سرکوب‌ها پس از کودتا در ترکیه، باعث سردی روابط تحادیه اروپا با ترکیه شد. به طوری‌ که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در دیداری با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در پاریس، به او گفت که روند مذاکرات ورود ترکیه به اتحادیه اروپا به دلیل وضعیت بد دموکراسی در ترکیه به بن‌بست رسیده‌است.

با اعلام شروط جدید اتحادیه اروپا برای انجام تسهیلات صدور روادید برای شهروندان ترکیه، روابط طرفین ممکن است بیش از پیش سردترشود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More