شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترکیه از آمریکا خواست یگان‌های مدافع خلق را از نیروهای سوریه دموکراتیک تفکیک کند

 

وزیر دفاع ترکیه از همتای آمریکایی خود خواسته است که یگان‌های مدافع خلق را از نیروهای سوریه دموکراتیک تفکیک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز پنجشنبه ۲۶ بهمن، نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه، در نشستی در بروکسل به جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحد آمریکا، گفت که نیروهای کُرد موسوم به یگان‌های مدافع خلق باید از نیروی‌های سوریه دموکراتیک، خارج شوند.

آمریکا بارها اعلام کرده که یگان‌های مدافع خلق یکی از مؤثرترین نیروها در مبارزه با داعش هستند و این کشور از آنان پشتیبانی مالی و تسلیحاتی می‌کند؛ امری که به خشم مقامات آنکارا منجر شده‌است.

ترکیه این گروه را بخشی از حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) می‌‌داند و اکنون نزدیک به یک ماه است  که عملیاتی علیهاین گروه در عفرین آغاز کرده‌است، که با انتقادهای بین‌المللی مواجه شده است.

وزیر خارجه ترکیه در جمع خبرنگاران گفت که او این ادعای جیم متیس مبنی بر اینکه بیشتر نیروهای سوریه دموکراتیک عرب‌تبار هستند را رد می‌کند و افزود که این نیروها تماماً زیر کنترل یگان‌های مدافع خلق هستند.

از زمان شروع عملیات ارتش ترکیه در عفرین سوریه علیه نیروهای کُرد، تنش‌های دیپلماتیک بین ترکیه و هم‌پیمانانش در پیمان نظامی ناتو بالا گرفته‌است. آمریکا بارها از ترکیه خواسته تا به جای حمله به عفرین بر مبارزه با داعش تمرکز کند.

ترکیه در مقابل بر مواضع خود پافشاری کرده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز سه شنبه ۲۴ بهمن‌ماه گفت که تصمیم آمریکا برای ارائه کمک مالی به یگان‌های مدافع خلق در سوریه، بر تصمیمات آنکارا تأثیر خواهد گذاشت.

اردوغان گفت که نمایش گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق به پایان رسیده است، و از این پس کسی نمی‌تواند آن را بهانه قرار دهد. تحلیل‌گران بر این باورند که اشاره او به آمریکاست که می‌گوید به کردها در چارچوب ائتلاف ضد داعش کمک می‌کند.

قرار است رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا به زودی به ترکیه سفر کند، دیداری که هر دو طرف گفته‌اند در آن به طور صریح در مورد سوریه و نیز موضوع کُردها گفت‌وگو خواهند کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More